Nieuwe Volkswagen T-Roc wordt ruimer én meer elektrisch - Vooruitblik
Succesverlenger
De T-Roc levert Volkswagen al jaren een goed belegde boterham op. De Volkswagen T-Roc draait inmiddels zo’n zeven jaar mee. Nu veel modellen uit Wolfsburg zijn opgefrist of zelfs volledig vernieuwd, is het tijd voor de T-Roc om volledig up-to-date nieuwe klanten te trekken.
Highlights Volkswagen T-Roc
- Weer tussen Golf en Tiguan
- Mogelijk ook als plug-in hybride
- Langer en ruimer
- Niet meer als Cabrio
De auto-industrie staat nooit stil en de Volkswagen T-Roc maakt duidelijk hoe snel de markt verandert. De cross-over beleefde in augustus 2017 zijn première, een halfjaar nadat de inmiddels op zijn laatste benen lopende Arteon debuteerde. De T-Roc stamt uit een tijd waarin de Beetle nog in de showroom stond, Wolfsburg naast de Touran nog ruimte zag voor de Golf Sportsvan en waarin de Sharan nog bestaansrecht had. In 2017 had nog niemand van het ID-label gehoord, de e-Golf en e-Up waren op dat moment de enige elektrische modellen die je in de VW-showroom aantrof. Zelfs de SUV- en cross-over-gekte had bij Volkswagen nog niet toegeslagen. Van een ID.4, ID.5, T-Cross of Taigo had nog niemand iets vernomen. Het autolandschap was in 2017 nog niet volledig geërodeerd tot een vlakte vol hoogpotige modellen. De T-Roc was naast de Tiguan en Touareg – en een verdwaalde CrossPolo – de enige stedelijke avonturier met VW-embleem. Maar wel een heel succesvolle. Volkswagen zou wel gek zijn als het de T-Roc geen opvolger zou geven. Die komt er dan ook.
Populair
Sinds de komst van de nieuwe Tiguan eind vorig jaar, is de huidige T-Roc de oudste SUV-achtige van Volkswagen. Althans: als we de huidige en door de Tayron op te volgen Tiguan Allspace even vergeten. Ondanks zijn gevorderde leeftijd is de T-Roc nog alijd enorm populair. In Nederland zijn er vorig jaar ruim 3.000 stuks geregistreerd. Meer nog dan van de Golf of Tiguan. In Europa was het vorig jaar zelfs Volkswagens best verkochte SUV-achtige. Niet gek voor een auto die al even meedraait en die tweeënhalf jaar geleden voor het laatst werd bijgepunt. Volkswagen doet er logischerwijs verstandig aan de succesformule van de T-Roc intact te houden.
Volkswagen T-Roc (illustratie: Larson)
Dat blijkt wel uit de kiekjes die onze spionagefotograaf onlangs in het hoge noorden van Europa van een nog slechts summier ingepakt prototype maakte. Op basis van die afbeeldingen hebben we onze digitale tekenmeester aan het werk gezet om een voorstelling van de nieuwe T-Roc te maken. Aan de receptuur verandert vrijwel niets. Net als het huidige model nestelt de T-Roc zich weer tussen de Golf en de meer als een SUV vormgegeven Tiguan. Een echt mengelmoesje dus, maar hij is veel meer dan een Golf-met-wat-cross-opsmuk. De T-Roc heeft opnieuw een compleet eigen carrosserie. Die lijkt in de lengte flink te groeien. Hoewel de basisvorm intact blijft en de VW vooral van opzij direct als T-Roc is te herkennen, oogt het nieuwe model meer gestrekt. De achterruit ligt daarbij aanzienlijk vlakker. De zilverkleurige strip die bij de huidige T-Roc de daklijn volgt, keert terug op het nieuwe model. Verder valt op dat de zijspiegels iets naar beneden verhuizen; ze zitten voortaan op het plaatwerk van de portieren.
Stekkerhybrides
De nieuwe T-Roc staat net als de nieuwe Tiguan op een doorontwikkeling van het bekende MQB-platform. Dieselmotoren hoef je niet meer te verwachten, maar er is meer dat niet terugkeert. Een hele carrosserievariant zelfs. Volkswagen bracht zeer verrassend in 2019 de de T-Roc Cabrio op de markt, een heuse driedeurs T-Roc met een stoffen vouwdak en vier zitplaatsen. Een cross-over-cabriolet in de stijl van de evenmin teruggekeerde Range Rover Evoque Convertible. Wel kunnen we op ander vlak mogelijk een aanvulling van het gamma tegemoet zien. Het huidige model is nooit met plug-in hybride aandrijflijnen leverbaar geweest, maar Volkswagen lijkt bij zijn nieuwkomers sterk in te zetten op stekkerhybrides. Het ligt voor de hand dat de nieuwe T-Roc met 204 pk en misschien wel 272 pk sterke plug-in hybride aandrijflijnen in de showroom verschijnt, met een elektrische actieradius van ruim 100 kilometer. Verder maken de 1.0 driepitters waarschijnlijk plaats voor een viercilinder 1.5. Reken op vermogens van 116 en 150 pk. Of Volkswagen weer de stoute schoenen aantrekt en met een doldwaze T-Roc R komt? We kunnen niet anders dan hopen. Later dit jaar meer!
PRIVATE LEASE Volkswagen T-Roc
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Sport | Navigatie | Park Pilot | Apple CarPlay/Android Auto
- 2019
- 89.122 km

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Style | Navigatie | Parkeersensoren | Adaptieve cruise control | CarPlay | Elektrisch inklapbare buitenspiegels | Draadloze telefoonlader |
- 2021
- 60.666 km

Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Life Business | NIEUW BINNEN | Navigatie | Camera | Park Assist | Apple Carplay |
- 2024
- 32.708 km