Nieuwe Volkswagen Golf R breekt los!
Opper-Golf 8
Volkswagen heeft het doek van de ultieme Golf getrokken: de gloednieuwe Golf R! Die is op meerdere fronten weer net even een stap extremer dan zijn voorganger.
Highlights:
- 320 pk sterke 2.0 TSI
- Zeventraps DSG-automaat
- Torque Vectoring
- Vierwielaandrijving
Na de Volkswagen Golf GTE, GTD, GTI en GTI Clubsport was het wachten op de crème de la crème onder de sportieve Golfs; de R. Het wachten is beloond. De splinternieuw Golf R is er klaar voor om in hot hatchland huis te gaan houden. En wat dat betreft komt de meest potente Golf goed beslagen ten ijs. Sterker zelfs; hij is krachtiger dan de nieuwe Audi S3. Hoewel-ie net als zijn broer uit Ingolstadt weer een doorontwikkelde 2.0 TSI onder de kap heeft, is die krachtbron in de Golf R goed voor 320 pk en 420 Nm. Dezelfde cijfers als de Arteon R in de schaal legt. Bedenk je dan dat de Golf R een forse klap lichter is dan die Arteon en je weet dat het ongetwijfeld weer een feestje moet zijn om ermee op pad te gaan.
Golf op zijn scherpst
Het vermogen wordt via een zeventraps DSG-automaat naar alle vier de wielen gedirigeerd, want een Golf R zonder 4Motion-aandrijving kan uiteraard niet. De DSG moet volgens Volkswagen nog sneller oppakken dan voorheen en de schakeltijden verder terugbrengen. Daarbij wordt het volle vermogen ook sneller aangesproken dan voorheen. Al bij pakweg 2.000 toeren levert de geblazen 2,0-liter benzinemotor zijn maximale koppel. Dat wordt via een elektronisch afgeregeld sperdifferentieel over de wielen verdeeld. Daarbij beschikt de nieuwe Golf R ook over Torque Vectoring, waarmee de aandrijving per wiel wordt aangepast als je de bocht om gaat. Dat moet uiteraard voor optimale grip zorgen.
Wie het gas flink intrapt schiet vanuit stilstand in slechts 4,7 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid is gewoonlijk begrensd op 250 km/h, maar met het optionele Performance Pack gaat dat omhoog naar 270 km/h. Al met al is het hele pretpakket volgens Volkswagen goed voor een opvallend snellere rondetijd over de Nürburgring-Nordschleife. Daar zegt het de Golf R in 7:53 overheen gejaagd te hebben. De Golf 7 R had daar 8:10 voor nodig.
Extra dik
Geen Golf R zonder het nodige uiterlijke vertoon, uiteraard. Allereerst valt de forse uitsparing in de voorbumper voor luchttoevoer naar de motor op. Over bijna de hele breedte van de neus zuigt de Golf R rijwind naar binnen. Aan de achterkant springt vooral de stevige achterspoiler in het oog en de al net zo weinig subtiele glanzend zwarte diffuser onderaan de uitgebouwde achterbumper. Net als bij de vorige Golf R zorgen vier stevige ronde stortkokers voor de afvoer van de uitlaatgassen. Wie bijbetaalt, krijgt een uitlaatsysteem van titanium, ontwikkeld door Akrapovič. De Golf R staat verder 20 mm lager boven de grond dan een reguliere Golf en troont op nieuwe minimaal 18-inch metende lichtmetalen wielen. Als die niet groot genoeg zijn, levert Volkswagen voor een meerprijs ook graag 19-inch exemplaren. De forse geperforeerde remschijven en blauwe remklauwen zijn hoe dan ook niet te missen. De camber van de wielen, de hoek waarin ze staan ten opzichte van de auto, is ook een stuk negatiever dan normaal (1 graad en 20 min.). Dat moet natuurlijk de grip nog weer extra ten goede komen.
In het interieur wordt je er ook veelvuldig aan herinnerd dat je een Golf R onder je gat hebt. De blauwe R-kleur keert terug in de diverse stiksels en accenten, maar ook in het digitale instrumentarium. Extra sportieve stoelen met het R-logo in de hoofdsteun moeten je voldoende houvast bieden bij het stevige bochtenwerk. Een koolstofvezel print op de sierlijst op het dashboard en blauwe interieurverlichting maken het plaatje af.
Ook de nieuwe Volkswagen Golf Variant komt ongetwijfeld weer als R, al is dat nog even wachten. De opper-Golf is nu in ieder geval als hatchback alvast een feit. Bestellen kan vanaf volgende maand. In januari maakt de nieuwe Golf R z'n opwachting bij de dealers. Prijzen volgen in de aanloop naar de introductie.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.5 eTSI Life Active | 130 pk Automaat (DSG) | Navigatie | Panoramadak | Parkeersensoren (Park assist) | Achteruitrijcamera | Matrix LED koplampen |
- 2022
- 56.831 km

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid Style 204 pk Automaat (DSG) | Navigatie | Parkeersensoren | Adaptieve cruise control | Stoelverwarming |
- 2021
- 13.408 km

Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion Akra|Panodak|HUD|Leder
- 2021
- 113.618 km