Nieuwe versies Lotus Elise

Lotus Elise
Lotus heeft zojuist een snelle versie van de Elise geïntroduceerd, de Elise 111 en een luxueuze variant daarvan de 111 s. Hij is uitgerust met een nieuwe 160 pk sterke afgeleide van de bekende 1,8-liter motor.

Lotus heeft zojuist een snelle versie van de Elise geïntroduceerd, de Elise 111 en een luxueuze variant daarvan de 111 s. Hij is uitgerust met een nieuwe 160 pk sterke afgeleide van de bekende 1,8-liter motor.

Lotus heeft met de zogenaamde high performance versie van de slechts 806 kg lichte Elise een nieuw kanon in huis. De Elise 111 moet in staat zijn van 0-100 km/h te accelereren in 5,1 s. Dat is dik een halve seconde sneller dan de gewone Elise, die ook al niet te boek staat als een slomerik. De 111 haalt een top van 212 km/h.
Lotus heeft voor deze versie meteen maar de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak aangepast om vermogen (175 Nm bij 3500-4650 tpm) en koppel van de nieuwe VVC (Variable Valve Control)-motor maximaal te benutten.
De Elise 111 onderscheidt zich van de gewone versie met 8-spaaks gepolijste wielen. Door hun lichte gewicht dragen ze bij tot het lage onafgeveerde gewicht. Een gedeelde achterspoiler á la Formule 1 moet zorgen voor meer neerwaartste druk.

Zowel de 111 als de luxueuze 111 s zijn standaard uitgerust met een volledig leren interieur, een geavanceerd audiosysteem en matjes. Airconditioning en hardtops zijn tegen meerprijs leverbaar.

Alleen voor de Britse markt is de Elise 25. Deze bijzondere editie is geïnspireerd op de historische Lotus 25 Formule 1 wagen. Hij heeft dezelfde kleuren, groene metallic lak met gele strepen. Motorisch de de Elise 25 gebaseerd op de 120 pk versie. Er worden slechts 50 genummerde exemplaren gebouwd. De Britse kopers krijgen naast de auto nog enkele extraatjes, zoals een schaalmodel, een fabrieksbezichtiging en een echtheidscertificaat.

De Elise 25 is zoals gezegd niet voor Nederland, de 111 is vanaf eind juni beschikbaar. (Henny Hemmes)

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.