Nieuwe Transit Custom: stap richting personenauto
De nieuwe Transit kun je met recht een belangrijke auto voor Ford noemen. De nieuwe generatie wordt namelijk niet alleen meer het trouwe werkpaard van het Europese bedrijfsleven. Ook in bedrijfsautoland hangt Ford z'n 'One Ford-filosofie' aan en dat betekent dat deze Transit ook de E-series bestelauto in de Verenigde Staten gaat vervangen.
Om iedereen tevreden te houden, gaat de Transit van één naar twee modellijnen. De eerste zagen we vandaag, de 1-tons Transit Custom. Deze voorwielaangedreven besteller richt zich vooral op mensen die naast de praktische mogelijkheden ook hechten aan de vormgeving en de voorzieningen van een personenauto. De tweede modellijn is de 2-tons Transit, die met voor, vier- en achterwielaandrijving komt. Dit is de versie die de E-series in de Verenigde Staten gaat vervangen.
We moeten nog wel even geduld hebben, want de 1-tons versie van de Transit Custom staat pas in november bij de dealers. De voorverkoop begint al wel deze maand, maar de prijzen zijn nog niet bekend. Ford houdt de 2-tons Transit nog even onder de pet: die beleeft z'n wereldprimeur op de IAA in Hannover, die plaatsvindt in september.
Veel meer personenauto
Als je oog in oog met de Transit Custom staat, kun je inderdaad concluderen dat het uiterlijk een stap richting dat van een personenauto heeft gemaakt. Niet meer zuiver functioneel, maar ook behoorlijk dynamisch. Het oog van de zakelijke rijder wil ook wat. De dynamiek blijkt ook uit de techniek: zo biedt de auto Torque Vectoring Control en ESP/EBD en EBA met Roll Over Mitigation.
Binnenin heeft de Ford pas echt een gigantische stap gemaakt: uiteraard blijft de typische bedrijfsautosfeer, maar de invloeden van bijvoorbeeld de Ford Focus zijn duidelijk zichtbaar. Het uit zich in bijvoorbeeld in de middenconsole, waar de knoppenwinkel een nadrukkelijke link vormt met het personenautogamma. Niet vreemd, als je bedenkt dat de Transit Fords SYNC technologie ondersteunt. Andere primeurs zijn de achteruitrijcamera, hoogwaardige audiosystemen, Lane Keeping Alert en Driver Alert.
Sommige verstokte bedrijfsautobestuurders zullen Load Adaptive Control verfoeien: dit systeem beïnvloedt het ESP én de gasrespons op basis van de belasting. Een met hoge snelheid voorbijrazende, overbeladen Transit behoort vanaf nu dus tot het verleden.
Wat betreft de aandrijflijnen is het overzichtelijk: in tegenstelling tot de concurrentie biedt Ford géén automatische transmissie aan, alleen een handbak. Er is alleen een 2.2 TDCi beschikbaar, maar wel in drie smaken: 100, 125 en 155 pk. Later dit jaar komt er ook nog een Econetic-versie beschikbaar.
Lees al het bedrijfsautonieuws vanaf nu op www.bedrijfsautoweek.nl
Had je deze auto's al gezien?

Ford Transit 350 2.2 TDCI L3H1 Ambiente Oprijwagen 1st.-eigenaar/Navigatie/Stoelverwarming
- 2016
- 294.500 km

Ford Transit 2.0 TDCI 131pk L3H3 Euro6 Airco | Camera | Cruisecontrol | Parkeersensoren bijrijdersbank, verwarmde voorruit, 2800kg trekvermogen
- 2022
- 144.752 km

Ford Transit 350 2.0 TDCI L4H3 Trend RWD | Garantie 2028 | Navi | Digitale spiegel | Express Line | CarPlay | Clima | Stoelverw.
- 2024
- 24.985 km