Nieuwe start voor de Toyota Auris

Toyota Auris facelift
De Toyota Auris was het model dat in 2006 de saaie Corolla moest doen vergeten. Dat plan is niet helemaal gelukt. We schatten in dat de facelift van de Auris de auto niet populairder zal maken. De toevoeging van een hybride, doet dat ongetwijfeld wel.
Na een lichte facelift moet de Toyota Auris klaar zijn voor de rest van zijn levenscyclus. Vorig jaar zagen we op de beurs in Frankfurt al een concept car van een hybride waarop het nieuwe gezicht van de Auris al duidelijk te zien was. De grille is herzien, net als de voor- en achterbumpers. Ook zijn de koplampen en achterlichten gewijzigd. Verder is er een nieuw assortiment wielen en heeft de motorkap een iets andere vorm. De herziene Auris is het gemakkelijkst herkenbaar door de zijspiegels waarin voortaan knipperlichten zijn geplaatst.
Het gamma van de Auris is voor 2010 terug gebracht tot twee benzinemotoren. Een 1.3 met 99 pk en een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer en een 1.6 met 132 pk en een verbruik van 6,3 liter per 100 kilometer. De 1.3 beschikt over start-/stoptechnologie.
Dieselen kan met een 1.4 D-4D-F (90 pk en 4,5l/100 km) en een 2.0 D-4D-F (126 pk en 5,2 l/100 km).
Op termijn wordt het assortiment van de Auris ook uitgebreid met een hybride-variant. Waarschijnlijk zien we de productieversie daarvan op de Autosalon van Genève zij aan zij met deze gefacelifte variant. Naar verwachting zal die zijn voorzien van betere aerodynamica en een speciaal paneel onder aan de auto om het verbruik nog verder te drukken. De techniek deelt de Auris grotendeels met de Prius. Net als dat model zal de Auris bijvoorbeeld ook in staat zijn om een stuk alleen op de elektromotor te rijden.
Medio maart wordt de Full Hybrid Auris, die in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling bij zakelijk gebruik, al leverbaar.

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.