Nieuwe SsangYong Korando ook als EV
Koreanen zetten in op nieuwe aandrijflijnen
Een kleine week geleden doken de eerste spionagefoto's op van de volledig nieuwe generatie van de Korando. AutoWeek spreekt met Herman Claes, directeur van SsangYong Middle Europe, over de toekomstplannen van het merk.
De huidige Korando, de C200, is sinds 2010 op de markt en wordt medio volgend jaar opgevolgd door een compleet nieuwe generatie, de C300. Volgens Claes wordt die auto een regelrechte concurrent voor auto's als de Peugeot 3008. De afgelopen jaren heeft SsangYong diverse studiemodellen gepresenteerd waarmee het merk zijn nieuwe designtaal introduceerde. Invloeden van die concept-cars keren in elk geval terug op de nieuwe Korando, een model dat opnieuw een plek krijgt boven de Tivoli.
Nieuwe turbomotoren voor Korando en Tivoli
Die nieuwe Korando rolt in juli 2019 voor het eerst van de band in Zuid-Korea. De SUV komt beschikbaar met een nieuwe 163 pk sterke 1,5-liter viercilinder turbomotor met mild-hybridtechniek, in het Nederlandse belastingklimaat een verademing ten opzichte van de atmosferische 2.0 waarmee de huidige generatie voorheen leverbaar was. Die nieuwe geblazen 1.5 krijgt volgend jaar ook plek in de Tivoli en de Tivoli XLV, een duo dat volgend jaar in gefacelifte vorm op de Nederlandse markt komt.
Daar blijft het niet bij. De Tivoli krijgt daarnaast de beschikking over een hagelnieuwe 1,2-liter turbomotor, een 130 pk sterke, van moederbedrijf Mahindra afkomstige driecilinder die de momenteel 128 pk sterke atmosferische 1.6 bij de introductie van de gefacelifte Tivoli medio volgend jaar zal aflossen. Ook deze nieuwe 1.2 is voorzien van mild-hybridtechniek. SsangYong geeft tegenover AutoWeek aan blij met deze nieuwe motoren te zijn. Ook hier doelt het merk op de door turbotechniek lagere CO2-uitstoot en de invloed die dat heeft op de prijsstelling in Nederland. Herman Claes vertelt dat bij SsangYong in Zuid-Korea wordt geprobeerd om die nieuwe 1,2-liter turbomotor ook naar de Korando te laten komen, maar of dat daadwerkelijk gaat gebeuren, is nog niet met zekerheid te zeggen.
Korando EV
In 2020 komt SsangYong met een volledig elektrische versie van de nieuwe Korando op de proppen. In tegenstelling tot wat het merk ons eerder vertelde, wordt SsangYongs eerste EV dus geen losstaand model, maar een variant van een bestaande auto. De auto moet een actieradius van zo'n 450 kilometer krijgen. Op uiterlijk vlak onderscheidt de EV zich van zijn van verbrandingsmotoren voorziene broertjes met zaken als een aangepaste grille, afwijkende wielen en meer van dergelijke details.
Ambitie
SsangYong heeft zich als doel gesteld om omstreeks 2022 jaarlijks 250.000 auto's te verkopen, een toename van 48 procent ten opzichte van wat het merk in 2016 wereldwijd verkocht. Elk jaar wil het merk een nieuw model op de markt brengen.Daarnaast voegt SsangYong in 2020 een volledig elektrische SUV aan zijn line-up toe.