Nieuwe Porsche Cayenne Turbo S nóg sneller
Omdat je blijkbaar nooit genoeg power in je Cayenne kunt hebben, gooit Porsche er met de nieuwe Turbo S nog maar eens een schepje bovenop. In vergelijking met z'n voorganger kreeg de nieuwkomer er 20 pk en 50 Nm bij, nog altijd afkomstig uit een 4,8-liter V8 met dubbele turbo. De teller staat nu op 570 pk en 800 Nm.
De 0-100-sprint neemt nu slechts 4,1 seconden in beslag, een verbetering van 0,4 seconden. De topsnelheid bedraagt 284 km/h, dat is welgeteld 1 km/h sneller dan z'n voorganger. Het standaard aanwezige Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) gaat het overhellen van de carrosserie tegen en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) zorgt ervoor dat de aandrijfkrachten netjes over de vier wielen worden verdeeld en er licht remmend wordt ingegrepen indien nodig.
Porsche monteert af fabriek keramische remschijven, aan de voorkant meten de schijven 420 mm in diameter, aan de achterkant 370 mm. De remklauwen aan de voorkant hebben niet minder dan tien (!) zuigers per klauw, bij de achterwielen zijn vier stuks per klauw voldoende.
Ook standaard aanwezig zijn 21-inch wielen in '911 Turbo-design' en Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Het interieur is grotendeels met leer bekleed, koolstofvezel accenten zorgen voor wat afwisseling. De optielijst vermeldt onder andere een sportuitlaatsysteem.
De nieuwe Porsche Cayenne Turbo S staat in het tweede kwartaal van 2015 bij de Nederlandse dealers voor een vanafprijs van 221.101 euro. Tot slot meldt Porsche nog trots dat het met een tijd van 7:59.74 het ronderecord voor SUV's op de Nordschleife heeft verbeterd.