'Nieuwe Nissan Almera gericht op leasemarkt'
Het is alweer even geleden dat Nissan een C-segmenter in de showroom had staan. De Almera verdween in 2007 van de markt, wat niet wil zeggen dat de Japanners het felbevochten segment vergeten zijn. Op de autosalon van Genève leren we dat de Almera-opvolger iets goed heeft te maken. Hij is namelijk gedeeltelijk ontwikkeld met de Europese leasemarkt in het achterhoofd.
Succes op de leasemarkt wordt steeds meer bepaald door de CO2-uitstoot, en steeds minder door de overige eigenschappen van een auto. Nissan heeft dat natuurlijk door, en gaat de opvolger van de Almera, waarvan de naam nog niet vaststaat, hierop afstemmen.
In Genève spraken we Etienne Henry, vice-president Product Planning bij Nissan. Hij vertelde ons dat de nieuwe C-segmenter onder meer gebruik gaat maken van de dieseltechnologie die Nissan toepast in de Qashqai.
'Nissan nu een sterker merk'
De nieuwste generatie van Nissans populaire cross-over ademt met de 1,5-liter dCi onder de kap slechts 99 gram CO2 per kilometer uit. De Almera-opvolger zou daar door z'n lagere bouw en lagere gewicht een stuk onder kunnen duiken.
Verder deed Henry een boekje open over waarom we zo lang op een nieuwe C-segmenter hebben moeten wachten. In feite nam de Qashqai de rol van de Almera over, maar een directe Golf-, Astra- of Focus-concurrent is er al even niet geweest. Dat komt volgens Henry omdat Nissan destijds als merk minder sterk was dan nu. Nu de Qashqai de merknaam danig heeft verbeterd, zou de markt weer voorbereid zijn op de komst van een compact volumemodel.