Nieuwe Hyundai Nexo: 700 km elektrisch rijden en in vijf minuten weer volgetankt

Scherper dan ooit

Hyundai Nexo
Hyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai NexoHyundai Nexo

Net als Toyota en BMW gelooft ook Hyundai sterk in een grote toekomst voor waterstof. Dat bewijst het door een volledig nieuwe Hyundai Nexo te presenteren.

Toyota heeft de Mirai, BMW heeft interesse in brandstofceltechniek en Hyundai heeft al jaren SUV's met een brandstofcel aan boord op de menukaart staan. In 2018 presenteerde Hyundai de Nexo, een destijds splinternieuw model dat als opvolger fungeerde van de iX35 Fuel Cell. Vandaag maken we kennis met de fonkelnieuwe Nexo. Die is gebaseerd op de Hyundai Initium Concept en dat verklaart direct waarom het lijnenspel van de Hyundai Nexo je wellicht bekend voorkomt.

Hyundai Nexo

Hyundai Nexo

De nieuwe Hyundai Nexo ziet er totaal anders uit dan het model dat hij vervangt. Net als SUV's als de Santa Fe is de Nexo overgoten met hoekige vormen en strakke lijnen. De Nexo lijkt zo sterk op de Initium Concept dat je goed moet kijken om de verschillen te zien. Toch zijn die verschillen er wel. Kijk maar eens naar het bumperwerk. Verder lijkt de nieuwe waterstof-SUV als twee druppels water op zijn conceptuele voorbode. Zelfs de opmerkelijk gevormde vierkante achterlichten en de grote 'pixels' in zowel voor- als achterzijde keren terug op de productieversie. Opvallend is het achterste zijruitje en de vrij vlak liggende achterruit.

De nieuwe Nexo is 4,75 meter lang, 1,87 meter breed en 1,64 meter hoog. Zijn wielbasis: 2,79 meter. De wielbasis is daarmee onveranderd, maar de splinternieuwe Hyundai Nexo is wel acht centimeter langer dan de auto die hij vervangt. Het interieur is helemaal Hyundai 2025.

Op elk vlak verbeterd

De Initium Concept noteerde op papier een bereik van 'meer dan' 650 kilometer. Dat was opvallend, omdat de uitgaande Nexo het tot een bereik van 665 kilometer schopt. De nieuwe Nexo overtreft zijn voorganger toch. Hij moet namelijk 700 kilometer kunnen rijden zonder bij te tanken. De hardware van de Nexo is helemaal nieuw. Hij heeft een waterstoftank waar 6,69 kilogram waterstof in kan worden geperst (voorheen: 6,33 kilogram). De elektromotor – die de voorwielen aandrijft – is met 204 pk en 350 Nm sterker dan het 163 pk exemplaar van het uitgaande model.  De accu is zoals gebruikelijk bij een waterstofauto relatief klein: 2,64 kWh. De nieuwe Nexo komt niet alleen verder dan zijn voorganger, maar is ook sneller. Hij zoemt in 7,8 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. De eerste Nexo deed dat in 9,2 tellen. De topsnelheid van de nieuwe Hyundai Nexo bedraagt 179 km/h. Het grotere bereik dankt de nieuwe Nexo niet alleen aan zijn aandrijflijn, maar ook aan zijn lagere luchtweerstand. Interessant: de voor de Europese markt bestemde versies mogen 1.000 kilo trekken.

Hyundai Nexo

Hyundai Nexo

Helemaal Hyundai

Ook vanbinnen oogt de nieuwe Hyundai Nexo totaal anders dan het uitgaande model. We zien een werkplek met twee aan elkaar geknoopte en elk 12,3 inch grote displays achter het stuurwiel en een over de gehele breedte van het dashboard lopende strook waarin de ventilatieroosters zijn ondergebracht. Hyundai introduceert in de Nexo wat het Premium Relaxation Seats – met voetensteuntjes – noemt en belooft onder meer dat de been- en hoofdruimte aanzienlijk is verbeterd. Geen nieuw model zonder een opsomming van de gebruikte gerecyclede materialen en dus maakt Hyundai melding van de toepassing van ecologisch verantwoord kunstleer en kunststof vervaardigd uit gerecyclede petflessen. Net als met andere elektrisch aangedreven Hyundais moet je met de Nexo door middel van V2L-techniek ook andere apparaten kunnen opladen.

Prijzen en informatie met betrekking tot de Nederlandse markt volgen spoedig.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (106)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.