Nieuwe Hyundai i20, nu helemaal officieel
Vorige week was het drie keer prijs met i20-materiaal dat voortijdig op internet belandde; eerst waren daar foto's van een volledig ongecamoufleerd exemplaar in de buitenlucht, toen twee schetsen en daarna doken er foto's op van het dashboard van de nieuwe Koreaanse B-segmenter. Vandaag stuurt Hyundai dan eindelijk zélf beeld en begeleidende info de wereld in.
De nieuwe Hyundai i20 is met 4,04 meter marginaal langer dan z'n voorganger. De wielbasis groeide wél aanmerkelijk; die meet nu 2.570 mm en dat is 45 mm meer dan de huidige i20. Goed nieuws voor de leefruimte binnenin dus, volgens Hyundai heeft de i20 het ruimste interieur in z'n klasse. De bagageruimte slikt 320 liter, 25 liter meer dan voorheen.
Het design - Hyundai noemt het de 2.0-versie van de Fluidic Sculpture-ontwerptaal - is wat strakker dan voorheen en de zwarte C-stijl moet suggereren dat het dak 'zweeft', een geintje dat we al kennen van bijvoorbeeld de Fiat 500 L. Hyundai geeft de nieuwe i20 standaard led-dagrijverlichting en led-stadslichten mee. Ook in de achterlichtunits komen we ledjes tegen. Tegen meerprijs is een groot panoramadak leverbaar, dat ook te openen is.
De nieuwe Hyundai i20 wordt in dezelfde Turkse fabriek gebouwd als de i10. Meer informatie over de auto wordt op 3 september verstrekt tijdens de statische presentatie op het hoofdkantoor van Hyundai in Duitsland. We gaan de i20 sowieso aantreffen op de autobeurs van Parijs, waar de B-segmenter z'n officiële publieksdebuut beleeft. In december staat-ie in de Nederlandse showrooms.
De rode i20 is overigens de versie die is bestemd voor India, daar gaat-ie als 'Elite i20' door het leven. De foto van het interieur is ook afkomstig van deze versie. Volgens de woordvoerder van de Nederlandse Hyundai-importeur zitten de verschillen met name in de toegepaste materialen; voor Europa zijn die van hogere kwaliteit.