Nieuwe generatie diesels bij Alfa

Nieuwe generatie diesels bij Alfa
Fiat Auto komt in Parijs met een doorontwikkeling van de common-rail diesel, die in 1998 een nieuw tijdperk voor de dieselmotor inluidde. De eerste Multijet is de 1.9 JTD 16V.


Fiat Auto komt in Parijs met een doorontwikkeling van de common-rail diesel, die sinds 1998 een nieuw tijdperk voor de dieselmotor inluidde. De eerste van deze nieuwe generatie is de 1.9 JTD 16V.

Fiat Auto komt opnieuw als eerste met een nieuwe ontwikkeling op dieselgebied. In 1998 debuteerde Fiat's nieuwe common-rail dieseltechniek in de Alfa 156. Het systeem was bedacht door Fiat-technici en is samen met Bosch verder ontwikkeld voor productie. Nu komt Fiat Auto als eerste met de tweede generatie direct ingespoten dieselmtor met common-railsysteem, de Multijet.
Hierbij werkt de directe common-railinspuiting onder hogere druk (1400 bar) en wordt tevens de benodigde brandstof, al naar gelang de vraag naar prestaties, tot vier inspuitfases direct in de verbrandingsruimte verstoven. Bij de huidige JTD vond dat nog in twee fases plaats. Het voordeel is een lichter explosieverloop met geringere geluidsontwikkeling en een beter rendement.
De vier kleppen per cilinder worden door twee bovenliggende nokkenassen bediend. Dank zij de turbo met variabele geometrie zijn reactievermogen en koppelverloop van de motor verder verbeterd. Daarnaast zijn nog verbeteringen uitgevoerd aan de in- en uitlaatspruitstukken, cilinderkoppen, kleplagers, oliekoeler en waterpomp.
Het vermogen ten opzichte van de Unijet-motor is bij de 1.9 JTD 16 V gestegen van 115 naar 140 pk, terwijl het maximum koppel van 275 naar 310 Nm is gestegen. Aangezien de nieuwe turbodiesel gekoppeld zal worden aan een eveneens nieuwe zesversnellingsbak zullen de prestaties aanzienlijk toenemen. De motor debuteert in de Alfa 147, die met de 1.9 JTD 16V een top van 206 km/h en in de 156 1.9 JTD 16V die 209 km/h haalt. Desondanks zal het dieselverbruik met rond tien procent afnemen.
In 2003 introduceert Fiat Auto vervolgens de compacte en lichte 1.3 JTD 16V Multijet, die vooral geschikt is voor kleinere modellen zoals de Fiat Punto. De motor levert een vermogen van 70 pk bij 4000 tpm en heeft een maximum koppel van 170 Nm bij 2000 tpm.
Van deze 1.3 turbodiesel komt kort na zijn introductie ook een variant met een variabele Turbo geometrie.

PRIVATE LEASE Alfa Romeo

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.