Nieuwe generatie compacte EV's van Stellantis ook uit Spanje

Meer dan EV!

Opel Corsa Electric

De Stellantis-fabrieken in het Spaanse Vigo en Zaragoza hebben iets om naar uit te kijken. Stellantis kondigt aan dat het er over een paar jaar een reeks splinternieuwe compacte elektrische auto's gaat bouwen. Dat niet alleen: ook de volgende generaties van de compacte modellen met verbrandingsmotoren zullen er het levenslicht zien.

In het Italiaanse Pomigliano – waar momenteel de Panda wordt gebouwd – schroeft Stellantis vanaf 2028 zeker twee nieuwe modellen op het nieuwe STLA Small-platform in elkaar. Italië blijft niet de enige geboortegrond van Stellantis' nieuwkomers op STLA Small-basis. Ook in het Spaanse Zaragoza en Vigo gaat Stellantis modellen op dit nieuwe platform produceren. In Vigo wordt nu de Peugeot 2008 gebouwd, in Zaragoza de Opel Corsa en Lancia Ypsilon.

Het STLA Small-platform is een van de vier platforms van de in 2021 aangekondigde STLA-familie. Daar maken naast de STLA Small-variant ook de STLA Medium (Peugeot 3008, DS N°8  en dergelijke), STLA Large (Dodge Charger, nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio) en STLA Frame (Ram 1500 REV) geheten varianten deel van uit. Het STLA Small-platform gaat de huidige en soms al als STLA Small aangeduide CMP/eCMP-basis opvolgen. Die tref je aan onder auto's als de Opel Corsa, Peugeot 208, Opel Mokka, Peugeot 2008, DS3, Jeep Avenger en Fiat 600. Het STLA Small-platform is geschikt voor zowel elektrische aandrijflijnen als verbrandingsmotoren en zal ongetwijfeld onder een uitgebreide reeks Stellantis-modellen dienstdoen. Overigens hebben we Stellantis er al een paar keer op betrapt de meest recente variant van CMP/eCMP aan te duiden als 'STLA Small', maar er ligt dus een grondiger vernieuwd stukje hardware op de plank voor de volgende generaties van Stellantis' compacte modellen met die naam.

Enkele jaren geleden gaf Stellantis aan dat het STLA Small-platform geschikt moet zijn voor elektrische auto's met 37 kWh tot 82 kWh grote accupakketten. Daarbij communiceerde het bedrijf voor toekomstige compacte EV's een bereik van maximaal 500 kilometer. Ter vergelijking: een e-208 schopt het op papier tot een bereik van 410 kilometer met een 51 kWh-accu.

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.