Nieuwe dieselmotor voor Toyota ProAce

1.5 vervangt 1.6

Toyota ProAce

Toyota vervangt de 1.6 D-4D-dieselmotor in de ProAce voor een modernere en bovenal zuiniger 1.5.

Sinds zijn lancering in 2016 levert Toyota de op de Citroën SpaceTourer (Jumpy) en Peugeot Traveller (Expert) gebaseerde ProAce met een 1.6 D-4D-dieselmotor met 95 of 115 pk. Hoger op de ladder staat de 150 pk sterke 2.0 D-4D. Die laatste blijft, maar de 1.6 wordt nu vervangen door een nieuwe 1.5.

De 95 pk en 210 Nm sterke 1.6 D-4D wordt vangen door een 102 pk en 270 Nm sterke 1.5 D-4D, die wordt gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde zesbak. Het verbruik van de 1.5 ligt met 5,2 l/100 km 0,4 l/100 km onder dat van de 1.6. De nieuwe 1.5 D-4D is er ook met 120 pk en 300 Nm, een blok dat de 120 pk sterke 1.6 D-4D vervangt. Ook deze krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het gemiddelde verbruik van deze variant ligt met 4,8 l/100 km ook 0,4 l/100 km onder dat van de motor die hij vervangt.

De 2.0 D-4D wordt overigens aangepast om aan de Euro 6 Temp-emissienorm te voldoen. De 177 pk en 400 Nm sterke krachtbron is voortaan aan een achttrapsautomaat te koppelen. De vanafprijs van de 102 pk sterke versies van de ProAce Shuttle en ProAce Verso ligt op € 40.490, € 1.560 minder dan voorheen. De 120 pk sterke 1.5 is € 1.700 goedkoper ten opzichte van zijn voorganger.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.