Nieuwe Cadillac heet CTS
Cadillac zal in september op de IAA de CTS presenteren. Dit is de compleet nieuwe opvolger van de Cadillac Catera, de Amerikaanse evenknie van onze Opel Omega en zal ook in Europa worden geleverd.
Vooruitlopend op de presentatie tijdens de IAA, de autotentoonstelling in Frankfurt (van 13 t/m 23 september) zal GM's topdivisie Cadillac zijn nieuwe CTS al op 18 augustus aan het Amerikaanse publiek laten zien. Dat gebeurt tijdens het Pebble Beach Concours d'Elegance in Californië, één van de meest vermaarde auto-evenementen in de States. Vanzelfsprekend laat Cadillac deze gelegenheid niet voorbij gaan om de langverwachte opvolger van de Catera voor te stellen.
De CTS is de eerste Cadillac die niet meer vernoemd is naar een model uit het verleden,omdat klanten in andere werelddelen gewend zijn aan letter- en/of cijfercombinaties, zullen uiteindelijk al onze modellen een dergelijke aanduiding hebben,aldus Cadillac's general manager Mark LaNeve.
De voorganger van de CTS, de Catera, was een Amerikaanse variant van de Opel Omega.
Maar de nieuwe Cadillac heeft een eigen Amerikaans ontwerp en haakt in op de ontwerpfilosofie die een paar jaar geleden voor het eerst te zien was in de spectaculaire Evoq concept car en die dit jaar werd voortgezet in de Vizón concept car (die overigens in 2003 in productie zal gaan).
De CTS wordt gebouwd op de Epsilon II-bodemplaat, die door General Motors en Fiat Auto samen gebruikt zal worden. Zo zal daarop ook een topmodel van Opel (2004/2005) worden gebouwd en de toekomstige Saab 9-5, Lancia Lybra en Alfa 166.
Omdat de nieuwe Cadillac het moet gaan opnemen tegen de gevestigde orde, zoals de BMW 528i, heeft GM er zich niets aan gelegen laten liggen om van de CTS iets speciaals te maken. De auto heeft achterwielaandrijving en werd uitgebereid getest op de Nürburgring.
De nieuwe 3,2-liter V6, waarmee de CTS in Amerika zal worden geleverd is een variant van de 3-liter V6 uit de Catera. De motor levert 220 pk bij 6000 tpm en heeft een maximum koppel van 295 Nm bij 3400 tpm en moet goed zijn voor een sprint tot 100 km/h in zeven seconden. De 3.2 V6 wordt gekoppeld aan een handgeschakelde Getrag vijfbak of een elektronisch geregelde vijfversnellings automaat, de 5L40-E Hydra-Matic. Deze transmissie wordt ook gebruikt in de BMW 5-serie en de BMW X5 en past zich in de Sport mode aan de rijstijl van de bestuurder aan.
De Cadillac CTS gaat tegen het eind van dit jaar nog in productie in een nieuwe fabriek in Lansing, in de Amerikaanse staat Michigan en zal behalve in Amerika eveneens in Azië en in Europa op de markt komen als 2003-model.
(Henny Hemmes)