'Nieuwe Alpine A110 wordt toch geen halve Lotus'
Op eigen houtje?
De volledig elektrische nieuwe Alpine A110, die over een paar jaar moet verschijnen, ontstaat mogelijk toch niet uit een samenwerking met Lotus. De Fransen zouden het inmiddels helemaal zelf willen gaan doen.
De huidige Alpine A110 draait alweer zo'n zes jaar mee en moet onder meer met speciale gelimiteerde uitvoeringen de aandacht vasthouden. Ondertussen staat de Alpine A290 klaar om voor fris bloed in de Alpine-showroom te zorgen, maar ook de A110 wordt zeker niet vergeten. Er verschijnt immers in 2026 een geheel nieuwe en volledig elektrische Alpine A110. Daarop kregen we in de vorm van de A110 E-ternité al een soort voorschot. Dat Alpine voor dat volledig elektrische studiemodel zelf aan de slag is gegaan met elektrische aandrijving, was enigszins opvallend. Alpine kondigde immers begin 2021 aan dat het samen met Lotus aan de nieuwe A110 gaat werken. Niet gek, gezien de vroegere diepe banden tussen Renault en Lotus.
Maar de plannen lijken enigszins veranderd en het ziet ernaar uit dat Alpine (net als bij de A110 E-ternité) het werk voor de nieuwe A110 zelf gaat doen. Automotive News begrijpt van ingewijden dat Alpine en Lotus de A110-samenwerking laten voor wat het is. De Fransen geven in een reactie aan dat er nog een formele beslissing volgt, maar er lijkt weldegelijk iets te borrelen. Mocht de Alpine A110 inderdaad zonder Lotus tot stand komen, dan wil dat niet zeggen dat er geen enkele samenwerking overblijft tussen Alpine en Lotus. De twee partijen willen samenwerken aan andere projecten, al zijn die wellicht niet zo concreet als een samen ontwikkelde sportauto.
Uitgelicht aanbod

Alpine A110 1.8 TURBO-LEGENDE-5600KM-ABSOLUTE NIEUWSTAAT-
- 2019
- 5.596 km

Alpine A110 Légende 1.8 252pk (Sportuitlaat - Telemetrics - Focal)
- 2020
- 39.362 km

Alpine A110 1.8 Turbo S GT 300Pk | Navigatie | Apple & Android Carplay | Climate Control | Parkeersensoren & Camera | Lederbekleding & Stoelverwarming |
- 2022
- 11.140 km
Lees ook

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek
