De regeling moet gaan gelden voor elektrische auto's die worden gekocht tussen juli van dit jaar en december 2027. Bedrijven die dan een nieuwe elektrische auto kopen, kunnen 75 procent van de kosten aftrekken van de belasting in het aanschafjaar, zo beschrijven de plannen. In het daaropvolgende jaar zouden bedtijven nog eens 10 procent kunnen aftrekken, in de twee tot vijf jaar daarna stapsgewijs het resterende aandeel van de aanschafprijs.
Overigens zijn volledig elektrische auto's al relatief populair bij het Duitse publiek. Duitsland was in april de grootste markt voor volledig elektrische auto's binnen de Europese Unie, meldde de Europese autobrancheorganisatie ACEA eerder deze week. Zo werden in april ruim 45.000 stekkerauto's op kenteken gezet in Duitsland, een stijging van bijna 54 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
Ook in Nederland neemt het aantal nieuw verkochte elektrische auto's toe, constateerde autobrancheorganisatie Bovag eerder dit jaar. Zo was 35 procent van alle nieuwverkopen in 2024 elektrisch, tegenover 31 procent een jaar eerder. Die groei kwam voornamelijk door zakelijke rijders, de vraag van huishoudens neemt af.
Uit de cijfers van ACEA komt naar voren dat in ons land in april ruim 9000 volledig elektrische auto's op kenteken zijn gezet. Dat was bijna 2 procent meer dan een jaar eerder.