Niemand wilde de Ford C-Max van de Barrelbrigade kopen, dus dat werd demontage
Over en uit na 380.000 km
- Rard van der Hoeven
- FOTO'S Rard van der Hoeven
- Achtergrond
De Citroën C5 van Joas kon rekenen op een lading aan gegadigden die zijn barrel over zouden willen nemen, maar de Ford C-Max van Luc had minder succes. Die is dan ook wat triest geëindigd bij een autodemontagebedrijf, een mooi en modern woord voor de autosloperij!
Bijna hadden we de Ford C-Max verkocht aan Guus van Lienen uit Heelsum. Hij deed in 2004 mee aan het programma Gek op wielen. Ford had de nieuwe C-Max TDCi en BP had de nieuwe Ultimate-brandstoffenreeks. Het programma organiseerde een zuinigheidsrit rond het IJsselmeer. Autocoureur Jan Lammers deed mee samen met twee anderen, van wie Guus er een was. Onder strenge tankprocedures werden de auto’s afgevuld en op pad gestuurd rond het IJsselmeer. Onderweg werden de deelnemers bij diverse tankstations geïnterviewd en werden alle tips en trucs voor het zuinig rijden doorgenomen. Denk aan airco uit, ramen dicht, uitrollen, banden op drie bar, direct naar de hoogste versnelling, enzovoort. Guus kreeg aan het einde van de dag te horen dat hij de C-Max een half jaar gratis mocht rijden. Anno 2024 leek het Guus dus erg leuk om met ons barrel nog eens hetzelfde rondje te rijden. Helaas ging de verkoop niet door wegens familieomstandigheden.
Na 380.000 kilometer over
Toch moesten we van onze Ford af. Uiteindelijk hebben we na drie mislukte pogingen om hem te verkopen de handdoek in de ring gegooid en de C-Max naar onze vrienden van Kimco Autodemontage in Vijfhuizen gebracht. Ja, helaas, de sloop. Wij hadden ook graag gezien dat ons dieselkanon een nieuwe eigenaar zou krijgen, maar het mocht niet zo zijn. Begrijpelijk is het wel , want er zat een tijdbommetje in de aandrijflijn. De ratel, waarschijnlijk afkomstig van het vliegwiel, is de afgelopen 4.000 kilometer eerder meer dan minder geworden en starten wilde hij de laatste week helemaal niet meer. Ook liet de pookhoes los, trilde hij bij het rijden en remmen en liet de koppeling zich steeds zwaarder bedienen. O, en de bekleding was op z'n zachtst gezegd erg smerig. Met de nieuwe zero-emissiezones van komend jaar zou de C-Max ook geen toegang meer tot de meeste grote binnensteden hebben. Geen schande dus dat de Ford er na 380.227 km en achttien jaar mee ophoudt.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus C-MAX 2.0 TDCi Futura Sport |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.600 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.333 mm / 1.825 mm / 1.595 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.427 kg |
Laadvermogen | 563 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 745 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |