Nergens in Europa steeg de verkoop van bedrijfswagens zo sterk als in Nederland
Dik 87 procent heeft een dieselmotor
Er zijn in 2024 in de Europese Unie aanzienlijk meer nieuwe bedrijfswagens geregistreerd dan in het jaar ervoor. Het gaat in totaal om bijna 1,6 miljoen exemplaren, dik acht procent meer dan in het jaar ervoor. Dat en meer blijkt uit cijfers van branchevereniging European Automobile Manufacturers' Association (ACEA).
In 2024 zijn er in de Europese Unie 1.586.688 nieuwe lichte bedrijfswagens op kenteken gezet. Dat waren er maar liefst 8,3 procent meer dan de 1.465.669 exemplaren die in 2023 in de EU zijn geregistreerd. Nergens nam de verkoop van bedrijfswagens in 2024 zo sterk toe als in Nederland. In 2024 zijn er in ons land 129.878 nieuwe bedrijfswagens geregistreerd, maar liefst 87,4 procent meer dan de 69.294 stuks die in 2023 een kenteken kregen. Dat houdt uiteraard verband met de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens per 1 januari dit jaar.
Van alle vorig jaar in Europa geregistreerde nieuwe lichte bedrijfswagens, had het gros een dieselmotor: 84,5 stuks. 6,1 procent was een plug-in hybride of had een elektrische aandrijflijn, 2 procent had een hybride aandrijflijn en 6 procent een benzinemotor. Opvallend: het aandeel bedrijfswagens met een dieselmotor lag in 2024 1,7 procentpunt hoger dan in 2023, terwijl het aandeel 'oplaadbare' bedrijfswagens met 1,1 procentpunt afnam naar 6,1 procent.
Van de 129.878 nieuwe bedrijfswagens die in 2024 in Nederland een kenteken kregen, hadden er 112.937 stuks een dieselmotor. Zo'n 87 procent dus. 2.734 exemplaren (2,1 procent) hadden een benzinemotor, 11.704 stuks (9 procent) een plug-in hybride of elektrische aandrijflijn en 483 exemplaren (0,4 procent) had een stekkerloze hybride aandrijflijn. 2.202 bedrijfswagens vallen in de categorie 'overig'.