Nederlandse fabrikant van 'vliegende auto's' haalt megaorder binnen

Liberty de lucht in

Pal-V Liberty
Pal-V LibertyPal-V LibertyPal-V LibertyPal-V LibertyPal-V LibertyPal-V LibertyPal-V LibertyPal-V Liberty

Goed nieuws voor het Nederlandse Pal-V. De fabrikant van wat we vliegende auto's plegen te noemen heeft een megaorder binnengeharkt. De klant? Het in Dubai gehuisveste Aviterra. Dat gaat meer dan 100 exemplaren van de Pal-V Liberty afnemen.

Nederland had DAF, heeft Donkervoort en heeft sinds 2018 ook Pal-V. In tegenstelling tot de genoemde andere Nederlandse fabrikanten schroeft Pal-V geen auto's in elkaar. Pal-V is het bedrijf achter de Liberty, een gevaarte dat wel wordt aangeduid als een vliegende auto. Het in Dubai gevestigde Aviterra bleek wel gecharmeerd van de Liberty. Aviterra - dat zelf al een soort uit de kluiten gewassen drone produceert om bosbranden mee te bestrijden - heeft bij Pal-V meer dan honderd exemplaren van de Liberty besteld.

Aviterra voorziet voor de Pal-V Liberty een grote rol. Dat laten we Mouhanad Wadaa, directeur van Aviterra, zelf even toelichten:  "De Pal-V is het perfecte gereedschap voor de wensen van onze klanten op het gebied van regionaal vervoer. Hij biedt de mogelijkheid te rijden en te vliegen, een echte innovatie die mobiliteit zoals we die nu kennen gaat veranderen."

De rotorbladen op het dak van de Pal-V Liberty zijn in enkele minuten uit te klappen. Wie dat doet, tovert de Liberty om van auto/driewieler tot een gyrocopter, een apparaat waarbij de rotorbladen in beweging worden gebracht door de wind. Dat heeft als voordeel dat - mocht de Liberty onbedoeld omlaag komen zetten - de daling min of meer gecontroleerd verloopt. De Liberty kan vliegen met snelheden tot 180 km/h. Zonder bij te tanken kan de Liberty 500 kilometer afleggen. Wel heeft de Liberty een strook grond nodig van 90 tot 200 meter lang en 20 meter breed om op te kunnen stijgen. Om achter het stuur te kruipen, heb je - in ieder geval in Nederland - een vliegbrevet nodig.

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.