AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nederlandse autoverkopen in mei 32% onderuit
81
In de maand mei zijn de autoverkopen gedaald met 32 procent ten opzichte van die maand in 2008. De verkoop van auto's met A- en B-labels maakt wel een grote stijging door.
In Nederland zijn vorige maand 31.105 auto's op kenteken gezet. Dat is 32 procent minder in die periode van het vorige jaar toen 45.796 auto's werden verkocht. In totaal staat de teller na de meimaand op 186.109 nieuwe auto's; vorig jaar waren dat er nog 251.880 stuks, waarmee de daling op 26 procent komt.
Van januari tot en met april is het aantal auto's met een A- en B-label goed voor 58 procent van de nieuwverkopen. In 2008 was dat nog 34 procent en in het jaar daarvoor 19 procent. De C- en D-labels zijn dit jaar tot en met april goed voor 33 procent van de verkopen. In 2008 en 2007 was dat 52 en 63 procent.
Toyota was in mei het populairste merk met een verkoop van 3.741 stuks. Ford volgt met 3.015 auto's gevolgd door VW met 2.649 stuks. Peugeot (2.027 exemplaren) en Citroën met 1.888 auto's sluiten de topvijf. De bestverkochte modellen waren vorige maand de Toyota Aygo met 1.428 stuks, de Honda Civic met 1.065 stuks en de VW Golf met 1.059 exemplaren. Op nummer vier staat de Ford Fiesta, waarvan 900 stuks werden verkocht en de Citroën C1 sluit de topvijf met 762 exemplaren.
Voor een volledig overzicht check de verkoopcijferlijst: