Nederland koopt duurdere auto's
Steeds meer auto's boven € 30.000
In het eerste kwartaal van 2018 bleken in Nederland verkochte auto's gemiddeld maar liefst 18 procent duurder dan in dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde waarde van een nieuwverkochte auto ligt nu op € 32.500, tegenover € 31.400 vorig jaar. Toch was ook dat al een stevig bedrag, want in crisisjaar 2010 moest de Nederlandse autobranche het nog met € 24.000 per getekend contract doen. Sindsdien is de waarde ieder jaar gestegen, behalve in 2017. Toen zakte de waarde kortstondig van € 31.000 in 2015 naar € 30.800.
ING, dat de gemiddelde waarde van auto's onderzocht, plaatst wel kanttekeningen bij de forse prijsstijging. Zo is die voor een deel te wijten aan het toegenomen aandeel van BPM. In het afgelopen decennium zijn zuinige auto's langdurig vrijgesteld geweest van deze belasting, maar de laatste jaren zijn de regels steeds meer aangescherpt en neemt het aandeel van de aanschafbelasting weer toe. Ook de populariteit van SUV's kan in dit kader niet worden onderschat. Auto's in deze categorie stoten niet alleen meer CO2 uit dan hun lagere broertjes, maar zijn ook al duurder voor belastingen. Gemiddeld kost een SUV met een geel Nederlands kenteken € 41.000.
Als we kijken naar de omzet per merk, valt op dat BMW op de tweede plek staat, na marktleider Volkswagen. Het merk uit München haalde in het eerste kwartaal een omzet van 400 miljoen euro en noteert een gemiddelde nieuwwaarde van maar liefst € 62.100. Volkswagen wist in dezelfde periode 500 miljoen euro om te zetten. Opel volgt met 289 miljoen euro en Mercedes staat met 273 miljoen op de vierde plaats.