NamX HUV: Franse waterstof-SUV met dikke V8
Met uitneembare cilinders
De Franse start-up NamX liet vorig jaar al een vroege versie van zijn waterstof-SUV zien. Die auto heeft nu een naam: NamX HUV. Wat blijkt? De NamX HUV lust net als een Toyota Mirai en Hyundai Nexo waterstof. Het grote verschil? In de NamX HUV gaat waterstof niet naar een brandstofcel, maar wordt het gegorgeld door een flinke V8.
De productierijpe en door niemand minder dan het Italiaanse designhuis Pininfarina getekende NamX HUV is een opvallende nieuwkomer, en niet alleen om zijn uiterlijk. De NamX HUV wordt door zijn Franse scheppers namelijk meermaals een 'waterstof-SUV' genoemd, maar de NamX HUV gebruikt waterstof heel anders dan auto's als de Hyundai Nexo en Toyota Mirai. De NamX HUV heeft namelijk een 6.2-V8 aan boord die waterstof slurpt.
In de NamX HUV wordt waterstof dus als brandstof gebruikt voor een dikke achtcilinder. De Fransen hebben twee motorversies in het vat zitten. NamX wil een 300 pk sterke achterwielaangedreven versie én een 550 pk krachtige variant met vierwielaandrijving op de markt brengen. De voor de 6.2-V8 benodigde waterstof wordt in meerdere uitneembare cilinders opgeslagen die in het achterste van de HUV zitten en daar duidelijk zichtbaar zijn.
Zowel de 300 pk als de 550 pk krachtige variant moet met volle opslagtanks zo'n 800 kilometer ver kunnen rijden. De minst potente versie snelt in 6,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h. De 550 pk sterke versie heeft de 100 km/h in 4,3 tellen op de klok. Uitgebreide technische specificaties zijn er nog niet. De eerste exemplaren moeten in het vierde kwartaal van 2026 worden geleverd. De beoogde vanafprijs van de 300 pk sterke en GT geheten variant bedraagt €75.000. De 550 pk sterke vierwielaangedreven GTH-variant moet €95.000 gaan kosten.