AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mitsubishi Lancer Sportback klaar
62
Mitsubishi toonde al eerder een concept car van de Lancer Sportback. Nu is ook de productieversie klaar. In de herfst staat hij bij de dealer.
De Mitsubishi Lancer valt in het C-segment. Het is onverstandig om daarin alleen een vierdeurs auto te leveren; 75 procent van de verkochte auto's in dit segment is namelijk een hatchback. Mitsubishi wil hier wel weer eens serieus meespelen in dit deel van de markt. Vandaar dat de Sportback is ontwikkeld als 'Europese' variant van de Lancer.
De hatchback is 4,56 meter lang; liefst vijftien centimeter meer dan de sedan. Opvallend aan de auto is zijn dakspoiler. Die kwamen we al tegen op de concept car en is aanwezig op alle Sportbacks. De bodem van de bagageruimte is variabel en de leuning van de achterbank is automatisch neerklapbaar. Afhankelijk van de indeling van de bagageruimte heeft die een inhoud van 288 en 344 liter. Met achterbank neergeklapt is dat maximaal 1.394 liter.
De Sportback heeft de motoren van de sedan. Dat zijn een 1,8-liter met 143 pk en een van Volkswagen afkomstige 2,0-liter pompverstuiver diesel met 140 pk. Daarnaast krijgt de Sportback een 109 pk sterke 1,5-liter. De benzinemotoren zijn standaard altijd gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Die diesel heeft zes verzetten. Daarnaast kan op de Lancer worden gekozen voor een zestraps CVT.
Ralliart
Zowel de vierdeurs als de vijfdeurs Lancer komt er als Ralliart-variant. Die vult het gat tussen de burgerversies en de Evo X. De Ralliart is voorzien van een 240 pk sterke 2,0-liter turbomotor met een maximale trekkracht van 353 Nm. Hij is onder meer wat lichter dan een normale Lancer, mede dankzij zijn aluminium motorkap. Net als de Evo X is zijn voorzien van een automatische transmissie met dubbele koppeling die TC-SST is gedoopt. Verder heeft hij vierwielaandrijving en zijn er verbeterde remmen. Ten opzichte van de Evolution moet de Ralliart wel het Sport-ABS en de Supersport-stand van de transmissie ontberen. In 2009 komt de Lancer Ralliart op de markt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Reportage
Hoe de turbo deze jaren 80-middenklassers veranderde in krachtige powersedans
Nieuws
Zo begon het hier ooit voor de Mitsubishi Lancer - In het Wild
Op Zoek Naar
Deze nuchtere, ruime hatchbacks koop je voor €10.000
Nieuws
Mitsubishi Lancer diesel: 'geen straf' - Test - Uit de Oude Doos
Nieuws