Mitsubishi ASX: met nieuw gezicht nu al de Captur achterna

'Het origineel' wordt een zeldzaamheid

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX (facelift, 2024)Mitsubishi ASX (facelift, 2024)Mitsubishi ASX (facelift, 2024)Mitsubishi ASX (facelift, 2024)Mitsubishi ASX (facelift, 2024)Mitsubishi ASX (facelift, 2024)Mitsubishi ASX (facelift, 2024)Mitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASX

Sinds eind 2022 is de Mitsubishi ASX een Renault Captur waar Mitsubishi zijn eigen kruidenmix overheen heeft gesprenkeld. De Renault Captur werd onlangs gefacelift en dat betekent dat de ASX natuurlijk niet achter kan blijven. Ook de Mitsubishi ASX is nu visueel bijgewerkt. De ASX met de oude neus lijkt daarmee een relatieve zeldzaamheid te worden.

Mitsubishi en Renault maken al jaren deel uit van dezelfde alliantie. De twee merken zijn in Europa in korte tijd echter veel dichter naar elkaar toe gekropen. Zo is de Mitsubishi Colt sinds kort feitelijk een Renault Clio, maar dat was niet de eerste Renault die ver-Mitsubishi'd werd. In november 2022 maakten we namelijk al kennis met de toen volledig nieuwe Mitsubishi ASX, maar die was veel minder puur Mitsubishi dan z'n voorganger. Je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat de ASX feitelijk een Renault Captur is waar Mitsubishi een mild designsausje uit eigen keuken over heeft uitgegoten. De Renault Captur werd begin april gefacelift en dat betekent dat ook de Mitsubishi ASX wordt herzien. Bij de Captur kwam de aanpassingsronde zo'n vijf jaar na zijn marktintroductie. Bij de Mitsubishi ASX dus al na zo'n anderhalf jaar. De Mitsubishi Colt was van meet af aan overigens al op de vernieuwde Clio gebaseerd. Daar hoef je op korte termijn dus géén facelift van de wachten.

De Mitsubishi ASX zoals die eind 2022 werd gepresenteerd.

Wie de gefacelifte Renault Captur nog op het netvlies heeft staan wordt niet compleet verrast door de vormgeving van de nu bijgewerkte Mitsubishi ASX. Net als dat van zijn Franse neefje gaat ook het front van de ASX behoorlijk op de schop. Hij heeft nieuwe, bredere en aanzienlijk plattere koplampen, een nieuwe motorkap én compleet nieuw bumperwerk. Net als voor de facelift het geval was is ook het front van de vernieuwde ASX rijkelijker met chroomkleurig kunststof voorzien dan dat van de Captur. Helemaal identiek zijn de Captur en de ASX dus ook weer niet. Meer verschillen zien we in de vormgeving van de voorbumper. Het deel onder de bovenste grille is namelijk niet in carrosseriekleur uitgevoerd, wat de ASX toch echt een behoorlijk eigen gezicht geeft.

Net als voorheen het geval was, lijken de ASX en Captur van achteren sterker op elkaar dan aan de voorzijde. Ook nu zien we dat Mitsubishi op de plek waar bij de Captur het Renault-wybertje staat, nogal opzichtig de achteruitrijcamera heeft geplaatst. De merknaam Mitsubishi staat er in flink formaat onder uitgeschreven. Meer nieuws: er zijn nieuwe lichtmetalen wielen.

De Mitsubishi ASX - waarvan de modelnaam trouwens staat voor 'Active Sports X-over' - krijgt net als de Captur nieuwe infotainment. Het draait op nieuwe software én e.e.a. wordt weergegeven op een nieuw 10,4 inch groot scherm, al is het niet standaard. Google-software is ingebouwd, wat onder meer betekent dat je profiteert van Google Maps én Google's digitale assistent. Een 7-inch display achter het stuurwiel is standaard, een 10-inch groot volledig digitaal instrumentarium bewaart Mitsubishi voor de hoger gepositioneerde uitvoeringen.

De gefacelifte Renault Captur waar de ASX nu weer meer op lijkt.

Aandrijflijnen

De vernieuwde Mitsubishi ASX wordt geleverd met een 91 pk sterke 1.0 turbomotor, een driecilinder die 160 Nm op de been brengt en die altijd aan een handgeschakelde zesbak is geknoopt. Een stap daarboven staat een mild-hybride en 1.3 DI-T geheten mild-hybride machine (12v). In combinatie met een handgeschakelde zesbak is die aandrijflijn 140 pk en 260 Nm sterk. Ga je voor de zeventraps automaat, dan levert de machine 158 pk en 270 Nm. Volledig hybride je kilometers maken kan ook. Die heeft een 1.6 benzinemotor, twee elektromotoren en biedt een systeemvermogen van 143 pk.

Veiligheidssystemen

Mitsubishi hangt vanaf de basisversie al een hele rits passieve en actieve veiligheidssystemen in de ASX. We noemen: Forward Collision Mitigation met Pedestrian Protection, automatisch groot licht, intelligente cruise control, Driver Attention Monitor, Intelligent Speed Assistance, Distance Warning, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist en Emergency Lane Keeping Assist, parkeersensoren achter én een achteruitrijcamera.

Prijzen van de vernieuwde Mitsubishi ASX zijn er nog niet.

PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.