Mitsubishi ASX krijgt nieuwe hybridetechniek
Krachtiger en zuiniger
In een totaal onverwachte move besluit Mitsubishi de ASX te voorzien van een nieuwe hybride aandrijflijn. Die maakt de auto krachtiger en zuiniger.
De tot op het bot Japanse Mitsubishi ASX, grootgebracht op een dieet van misosoep en sushi, krijgt een geheel nieuwe 1,8-liter viercilinder die meer vermogen en meer koppel levert dan de 1.6 in de ‘oude’ hybride ASX. Het systeemvermogen komt daarmee op 160 pk en het koppel neemt met zo'n 25 procent toe. Een nieuw accupakket zorgt ervoor dat de ASX, overigens geen plug-in, langer elektrisch kan rijden. Wijzigingen aan de ingewikkelde transmissie met vier mechanische en een aantal elektronische verzetten – die gekke Japanners toch! – moeten bijdragen aan de gasrespons en het comfort.
Alle wijzigingen samen leveren bovendien een lager verbruik op. Mitsubishi belooft een met 5 procent verlaagd verbruik voor de ASX 1.8 HEV, waarbij het goed is om te weten dat de ‘oude’ 1.6 HEV het tot 4,7 l/100 km (1 op 21,3) schopte. De Mitsubishi ASX 1.8 HEV is er vanaf €34.490 en is daarmee ondanks de lagere CO2-uitstoot net wat duurder dan zijn directe voorganger, die voor €33.990 van jou was.
Renault en Dacia
Alle gekheid op een stokje: uiteraard heeft dit ASX-nieuws helemaal niets met Japan en bar weinig met Mitsubishi te maken. Het merk leent slechts zijn logo’s en een grilletje uit aan de auto, die verder een Renault Captur is. En inderdaad: ook die kreeg onlangs de nieuwe aandrijflijn. De 1.8 debuteerde eerder in de Dacia Bigster en is een product van Horse Powertrain, een joint-venture van Renault en het Chinese Geely.
PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi ASX |Trekhaak| Panodak | Navi 1.6 HEV Instyle
- 2025
- 3.500 km

Mitsubishi ASX 1.3 DI-T First Edition | Navigatie | Camera | Apple Carplay/Android Auto | Stuur- + Stoelverwarming | Adapt. Cruise Control | Rijklaarprijs!
- 2024
- 33.217 km

Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec Intense
- 2016
- 59.261 km