Mitsubishi ASX krijgt nieuwe hybridetechniek

Krachtiger en zuiniger

Mitsubishi ASX (2024)

In een totaal onverwachte move besluit Mitsubishi de ASX te voorzien van een nieuwe hybride aandrijflijn. Die maakt de auto krachtiger en zuiniger.

De tot op het bot Japanse Mitsubishi ASX, grootgebracht op een dieet van misosoep en sushi, krijgt een geheel nieuwe 1,8-liter viercilinder die meer vermogen en meer koppel levert dan de 1.6 in de ‘oude’ hybride ASX. Het systeemvermogen komt daarmee op 160 pk en het koppel neemt met zo'n 25 procent toe. Een nieuw accupakket zorgt ervoor dat de ASX, overigens geen plug-in, langer elektrisch kan rijden. Wijzigingen aan de ingewikkelde transmissie met vier mechanische en een aantal elektronische verzetten – die gekke Japanners toch! – moeten bijdragen aan de gasrespons en het comfort.

Alle wijzigingen samen leveren bovendien een lager verbruik op. Mitsubishi belooft een met 5 procent verlaagd verbruik voor de ASX 1.8 HEV, waarbij het goed is om te weten dat de ‘oude’ 1.6 HEV het tot 4,7 l/100 km (1 op 21,3) schopte. De Mitsubishi ASX 1.8 HEV is er vanaf €34.490 en is daarmee ondanks de lagere CO2-uitstoot net wat duurder dan zijn directe voorganger, die voor €33.990 van jou was.

Renault en Dacia

Alle gekheid op een stokje: uiteraard heeft dit ASX-nieuws helemaal niets met Japan en bar weinig met Mitsubishi te maken. Het merk leent slechts zijn logo’s en een grilletje uit aan de auto, die verder een Renault Captur is. En inderdaad: ook die kreeg onlangs de nieuwe aandrijflijn. De 1.8 debuteerde eerder in de Dacia Bigster en is een product van Horse Powertrain, een joint-venture van Renault en het Chinese Geely.

PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.