Mini nog sportiever als Coupé, met specs
We (en duizenden lezers met ons, als we naar het nieuwsbericht kijken) zijn nog maar nauwelijks bekomen van de onthulling van de nieuwe 1-serie, of de BMW Group komt alweer met de volgende primeur op de proppen. Ditmaal is 't de Mini Coupé die (met nog wat psychedelische camouflage op zich) uit z'n ei kruipt.
Het uiterlijk van de auto is niet een complete verrassing: Mini is behoorlijk trouw gebleven aan de concept-car die we in 2009 op de IAA konden zien. De tweezits coupé is bedoeld voor de mensen die de gewone Mini nog niet sportief genoeg vinden. De standaarduitrusting van de John Cooper Works omvat bijvoorbeeld elektrische stuurbekrachtiging, Dynamic Stability Control (DSC), Dynamic Traction Control (DTC) en Electronic Differential Lock Control (EDLC). Deze voorzieningen zijn op de andere versies als optie te krijgen.
De Mini Coupé is 3,73 meter lang, 1,64 meter breed en 1,38 meter hoog. Dat is 29 millimeter lager dan de gewone Mini. De wielbasis is 2,47 meter. Kenmerkend is de achterspoiler, die bij een snelheid van 80 km/h automatisch omhoog komt en weer naar beneden gaat als de snelheid onder de 60 km/h terechtkomt.
De sportieve intenties blijken ook uit het motorenpalet. Een Mini Coupé One met 75 pk is er niet en komt er ook niet, aldus Mini. Bij de introductie is de basisversie de 122 pk sterke Mini Cooper Coupé. Daarna is er de Mini Cooper S Coupé met een vermogen van 184 pk. De topversie is de Mini John Cooper Works Coupé met een vermogen van 211 pk en 280 Nm koppel. Die sprint in 6,4 seconden naar 100 km/h. Ook is er de Mini Cooper SD Coupé, die met 143 pk en 305 Nm de dieselliefhebbers bedient.
Mini toont de productieversie van de Coupé op de IAA in Frankfurt (september) aan het publiek. In oktober verschijnt de nieuweling bij de Nederlandse dealers. Er komt ook een Roadster-versie, waarvan de Concept op de AutoRAI te zien was. Die komt echter pas in 2012.