'Mini' Moke komt terug op de markt
Nog steeds lekker eigenwijs
Er keert weer een oude bekende terug op de markt: de Mini Moke wordt nieuw leven ingeblazen. De nieuwe Moke is echter niet verbonden aan het huidige Mini en doet ook niet mee aan een belangrijke trend in de retro-autoindustrie.
Bijna 30 jaar lang was de Moke één van de allerleukste derivaten van de (Austin) Mini. De avontuurlijke open auto vertoonde qua uiterlijk én techniek veel overeenkomsten met de gewone Mini en kwam ook van de tekentafel van dezelfde ontwerper, Alec Issigonis. Zo'n succes als de huis-tuin-en-keuken Mini werd het natuurlijk niet, maar toch werd ook de Moke (Engels voor Ezel) een ware cultauto. Tienduizenden exemplaren rolden er vanaf begin jaren 60 tot begin jaren 90 van de band en diverse beroemdheden hadden (en hebben) een Moke in hun bezit.
Blijkbaar ziet men er opnieuw brood in, want in het Verenigd Koninkrijk is Moke als losstaand merk in het leven geroepen. Het 'nieuwe' merk staat volledig los van het hedendaagse Mini. De CEO, Isobel Dando, heeft in het verleden gewerkt als International Sales Manager bij BMW Group en als hoofd Sales en Commercial Director bij Rolls-Royce. Een ervaren dame dus, die nu aan het roer komt te staan van haar 'eigen' merk. Met gepaste trots deelt Moke nu de eerste beelden van het herboren icoon, dat meer dan alleen qua uiterlijk als twee druppels water op het origineel lijkt.
Techniek en prijs
Moke gaat namelijk niet alleen esthetisch voor de herleving van oude tijden, want in het kleine neusje huist ook gewoon weer een benzinemotor. Jazeker, men laat in tegenstelling tot velen elektrificatie gewoon achterwege bij het opnieuw produceren van een klassieker. Men zegt dat de Moke op basis van de oude tekeningen wordt gebouwd, al zijn bepaalde zaken wel gemoderniseerd. Zo is de ophanging aangepakt, zitten er betere remmen op en is er zowel de keuze uit een handbak als een viertraps automaat. De motor is een 1.083 cc viercilinder (nu met injectie!) die 68 pk levert. Die moet de Moke tot een topsnelheid van 109 km/h brengen, met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 15.
Moke heeft de officiële merkrechten in handen en kan dus beginnen met de productie. Die vindt plaats in het Verenigd Koninkrijk en daar is de Moke in eerste instantie ook uitsluitend leverbaar. Vanaf omgerekend zo'n €22.000 (inclusief lokale belastingen) kunnen Britten een gloednieuwe Moke in ontvangst nemen. Voorlopig gaat het nog om een tot slechts 56 stuks gelimiteerde productie, maar we vermoeden dat er bij voldoende animo meer volgen!