Mini gaat klassiekers zelf elektrificeren

Mini Recharged

Mini klassieker

Klassieke Mini's ombouwen naar EV's: veel kleine bedrijfjes doen het al. Nu gaat Mini zelf met het idee aan de slag en geeft de oudjes een elektrisch hart met het Mini Recharged-programma. Hoeveel die conversie moet kosten, is niet bekend.

De oorspronkelijke Mini lijkt een geliefde kandidaat te zijn voor elektrische conversies. Zo ontwikkelde het bedrijf Swindon Powertrain een elektrische aandrijflijn voor klassieke Mini's en waagde de start-up London Electric Cars (LEC) zich ook al aan de oer-Mini. Overigens is er ook in Nederland een bedrijf dat zoiets aanbiedt: Mini-specialist Ben van Leeuwen in Aarlanderveen, waar wij eens langs gingen met onze Mini Electric-duurtester voor een reportage (foto 5). Deze partijen krijgen nu concurrentie van Mini zelf. Het merk gaat namelijk in Oxford onder de vlag 'Mini Recharged' zelf klassieke Mini's elektrificeren.

Het elektrohart dat Mini toepast heeft een maximum vermogen van 122 pk en maakt dat het autootje in ongeveer 9 seconden naar de 100 km/h kan sprinten. De accucapaciteit is niet bekend, maar op één acculading moet je naar verwachting rond de 160 kilometer kunnen halen. Als die voorspelling klopt, is dat niet eens heel veel minder dan de huidige Mini Electric. Het opladen neemt wel wat meer tijd in beslag, want sneller laden dan met 6,6 kW is niet mogelijk. Qua uiterlijk brengt Mini niet heel veel aanpassingen aan: bij de laadopening links zit het stekkersymbool dat moderne elektrische en hybride Mini's ook hebben. Binnenin geeft het instrumentarium voortaan de actieradius in plaats van het brandstofniveau aan.

Mini

De elektrische conversie van Mini zelf is iets krachtiger dan die van de bovengenoemde twee bedrijfjes. Daarnaast is een voordeel dat Mini de verbrandingsmotoren die het uit de klassiekers bikt, opslaat en een nummer geeft dat wordt gekoppeld aan de auto in kwestie, zodat ze in een later stadium desgewenst weer teruggezet kunnen worden. Ook krijgt iedere naar EV omgebouwde oer-Mini een uniek nummer. Interesse gekregen? Helaas bouwt Mini vooralsnog alleen elektrische klassiekers voor de Britse markt. De prijs vermeldt Mini overigens niet, maar goedkoop zal het ombouwproces hoogstwaarschijnlijk niet zijn.

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.