AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mini E rijdt ook in Berlijn

Mini E

Mini gaat ook een experiment doen met de elektrische E in Berlijn. Tot nu toe was er alleen een experiment aangekondigd in Californië, New York en New Jersey.

In het voorjaar gaat BMW samen met energiemaatschappij Vattenfall vijftig elektrische Mini's laten rijden in Berlijn. Speciaal voor deze auto's worden oplaadzuilen neergezet. De vijftig Berlijnse Mini's komen uit de vloot van vijfhonderd stuks die aanvankelijk alleen waren bedoeld voor pilots in de Amerikaanse staten Californië, New Jersey en New York.

De elekto-Mini levert met zijn elektromotoren 204 pk en haalt 152 km/u. Lithium ion-batterijen zorgen voor de energie en de actieradius is maximaal 250 kilometer. Speerpunt van de Mini E is natuurlijk dat een elektrische auto geen CO2 uitstoot. "Elektrisch autorijden heeft de toekomst," vertelt BMW-directeur Reithofer. "We willen weten hoe automobilisten een elektrische auto in de dagelijkse praktijk gebruiken, zodat we daar onze toekomstige producten op kunnen afstemmen. Voor de politiek is dit een belangrijk experiment omdat zijn hun beleid kunnen aanpassen op de resultaten van deze test."

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Top initiatief. Geen vreemde groene mobielen maar degelijke stads auto's met een 'groen' hart. De accu's blijven natuurlijk een eeuwig milieu onvriendelijk om maar niet van verwoestend te spreken.
DKW
DKW
  • 0
Nu nog op grote schaal groene stroom opwekken die betaalbaar blijft. Lachen, over een tijdje (
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een elektische auto stoot geen CO2 uit. Als ik deze opmerking lees neem ik dit soort reclame campagnes al niet meer serieus. Verder vergeten ze er nu ook bij te vermelden dat de mini, in deze uitvoering is gedegradeerd tot een 2 persoons wagen. Waarschijnlijk hebben ze die 50 auto's in californië niet meer aan de man kunnen brengen en hebben ze zo weer een leuke nieuwe imago campagne verzonnen.

O ja, in america kreeg je er nog een set bij dat je ze thuis op kon laden. Kan dat in Berlijn niet meer?

Anoniem
Anoniem
  • 0
Waarom zo negatief? Ik zou het best willen testen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tijdens het gebruik stoot je niks uit. Geen vervuiling IN de stad, maar tijdens productie en opwekken vavn stroom natuurlijk wel. Als ze goed bezig willen zijn gebruiken ze groene stroom. Dan mag je het van mij CO2 nutraal rijden noemen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ben blij dat ik maar maximaal maar 250 km mee hoef te rijden.. Kan er niet aan wennen, blijft echt lelijk.. Je hebt steeds mooiere elektrische wagens die nog beter zijn ook.. Waarom zou iemand er in godsnaam zo eentje willen????
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een hoop sceptici van dit soort initiatieven halen hun argumenten uit het feit dat electriciteit opwekken ook zorgt voor CO2 uitstoot.

Echter wordt daarbij vaak vergeten dat het opwekken van electriciteit in een centrale vele malen efficienter is dan het opwekken van de energie per verbrandingsmotor, per auto. Het is dus wel degelijk een verbetering.

Daarbij kennen we ook nog het fenomeen "groene stroom", iets dat redelijk richting een ideaal situatie gaat (rijden op groene stroom = vrijwel CO2 vrij).

Oftewel: goede initiatieven. Van technologische vooruitgang zijn we zelden slechter geworden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het moet doorontwikkeld worden, maar met dit soort initiatieven worden wel grote stappen gezet. En ja, het is zo dat het een stukje van het gevoel bij een auto weghaalt. Maar er zullen altijd mooie en sportieve auto's blijven bestaan, alleen dan misschien op een iets andere manier. (Geen amerikaanse 8-cilinders etc. meer)
Ezra
Ezra
  • 0
Alles heeft tijd nodig, dus ook deze ontwikkeling.

Het mooie is dat je nu gigantisch veel gegevens krijgt over het gebruik enz.

Die kan je nu in praktijk testen en gebruiken om de Mini E te verbeteren.

Zou je actieradius trouwens kleiner worden als je je lichten, radio enz gebruikt?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind het een leuk idee, maar het moet verder ontwikkeld worden. Maar wat ik em afvraag, deze auto is door die accu's dus wel een tweezitter geworden en weegt een goed 1400kg meen ik?

En de actieradius van de huidige generatie auto's die alleen op electriciteit rijden is bedroevend. Wat ik me ook afvraag, hoe lang blijven die accu's goed want de gemiddelde laptop accu (ook Li-Ion) geeft na een kleine twee jaar gewoon de geest.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Kievit
Goede vragen Lars. Dat is ook precies de reden waarom de huidige generatie Hybrides zo bruikbaar is. Een actieradius van 700 kilomter, batterijen die (zo blijkt) zeker 500.000km meegaan en toch een minimale emissie (gas, roet, geluid) in stedelijk verkeer. Ik geef toe, het kan beter (langer volledig electrisch kunnen rijden), maar het is volgens mij op dit moment de beste oplossing.
Anoniem
Anoniem
  • 0
één van de voordelen van de elektrische
auto is wel dat de acceleratie
schrikbarend zal toenemen, de actieradius van
de eerste generatie elektrische auto's zal dan
nu nog klein zijn, je wint echter wél veel tijd
omdat je in enkele seconden naar de maximaal toegestane
snelheid zult kunnen optrekken..
Ook de opstart procedure gaat veranderen, omdat
elektrische auto's direct kunnen wegrijden na het indrukken van de startknop. Er bestaat dan nl nog nauwelijks vertraging tussen bestuurder, motor en aandrijving.
Ik durf zelfs zover te gaan imho, dat binnen 10 jaar geen andere formule-1 machine wordt gemaakt dan een elektrische.. de pitstop zal dan geen tankinstallatie hebben maar een accu-pack- switcher, of iets dergelijks, denk maar an, als je in 5 seconden een accu-blok kan verwisselen is dat sneller dan het huidige tanken van vloeistof. Met accu's zal het gaan zoals destijds met de computer-processor en met geheugen. Wat onmogelijk en onbetaalbaar leek zal om het jaar verdubb