Mini E rijdt ook in Berlijn
Mini gaat ook een experiment doen met de elektrische E in Berlijn. Tot nu toe was er alleen een experiment aangekondigd in Californië, New York en New Jersey.
In het voorjaar gaat BMW samen met energiemaatschappij Vattenfall vijftig elektrische Mini's laten rijden in Berlijn. Speciaal voor deze auto's worden oplaadzuilen neergezet. De vijftig Berlijnse Mini's komen uit de vloot van vijfhonderd stuks die aanvankelijk alleen waren bedoeld voor pilots in de Amerikaanse staten Californië, New Jersey en New York.
De elekto-Mini levert met zijn elektromotoren 204 pk en haalt 152 km/u. Lithium ion-batterijen zorgen voor de energie en de actieradius is maximaal 250 kilometer. Speerpunt van de Mini E is natuurlijk dat een elektrische auto geen CO2 uitstoot. "Elektrisch autorijden heeft de toekomst," vertelt BMW-directeur Reithofer. "We willen weten hoe automobilisten een elektrische auto in de dagelijkse praktijk gebruiken, zodat we daar onze toekomstige producten op kunnen afstemmen. Voor de politiek is dit een belangrijk experiment omdat zijn hun beleid kunnen aanpassen op de resultaten van deze test."
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Oef ... deze twee auto's hadden het ook zo maar tot New Mini kunnen schoppen
Met deze olijke occasions voor €6.000 fleur je het straatbeeld op
Abarth 500e, Mini Cooper SE, Hyundai Ioniq 5N: met welke EV de meeste lol?
Praktijkervaring Mini: Goed genoeg voor nog een ronde?
Nu de New Mini ook al 23 jaar is: liever het late origineel of een vroege nieuwe?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (12)
Reageren


O ja, in america kreeg je er nog een set bij dat je ze thuis op kon laden. Kan dat in Berlijn niet meer?




Echter wordt daarbij vaak vergeten dat het opwekken van electriciteit in een centrale vele malen efficienter is dan het opwekken van de energie per verbrandingsmotor, per auto. Het is dus wel degelijk een verbetering.
Daarbij kennen we ook nog het fenomeen "groene stroom", iets dat redelijk richting een ideaal situatie gaat (rijden op groene stroom = vrijwel CO2 vrij).
Oftewel: goede initiatieven. Van technologische vooruitgang zijn we zelden slechter geworden.


Het mooie is dat je nu gigantisch veel gegevens krijgt over het gebruik enz.
Die kan je nu in praktijk testen en gebruiken om de Mini E te verbeteren.
Zou je actieradius trouwens kleiner worden als je je lichten, radio enz gebruikt?

En de actieradius van de huidige generatie auto's die alleen op electriciteit rijden is bedroevend. Wat ik me ook afvraag, hoe lang blijven die accu's goed want de gemiddelde laptop accu (ook Li-Ion) geeft na een kleine twee jaar gewoon de geest.

Goede vragen Lars. Dat is ook precies de reden waarom de huidige generatie Hybrides zo bruikbaar is. Een actieradius van 700 kilomter, batterijen die (zo blijkt) zeker 500.000km meegaan en toch een minimale emissie (gas, roet, geluid) in stedelijk verkeer. Ik geef toe, het kan beter (langer volledig electrisch kunnen rijden), maar het is volgens mij op dit moment de beste oplossing.

auto is wel dat de acceleratie
schrikbarend zal toenemen, de actieradius van
de eerste generatie elektrische auto's zal dan
nu nog klein zijn, je wint echter wél veel tijd
omdat je in enkele seconden naar de maximaal toegestane
snelheid zult kunnen optrekken..
Ook de opstart procedure gaat veranderen, omdat
elektrische auto's direct kunnen wegrijden na het indrukken van de startknop. Er bestaat dan nl nog nauwelijks vertraging tussen bestuurder, motor en aandrijving.
Ik durf zelfs zover te gaan imho, dat binnen 10 jaar geen andere formule-1 machine wordt gemaakt dan een elektrische.. de pitstop zal dan geen tankinstallatie hebben maar een accu-pack- switcher, of iets dergelijks, denk maar an, als je in 5 seconden een accu-blok kan verwisselen is dat sneller dan het huidige tanken van vloeistof. Met accu's zal het gaan zoals destijds met de computer-processor en met geheugen. Wat onmogelijk en onbetaalbaar leek zal om het jaar verdubb
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.