Mini Classic aan de stekker
100 elektrische Classic Minis op komst
Het in de Engelse stad Swindon gevestigde Swindon Powertrain heeft zojuist de Swind E Classic Mini aan de wereld voorgesteld. Het 'E'-tje in de naam geeft het wellicht al weg: deze Mini is volledig elektrisch.
Swindon Powertrain laat weten volledig elektrische Mini's te gaan bouwen op basis van het modelletje zoals dat tot 2000 van de band liep. Het bedrijf restaureert de Mini's 'Classic' en hangt er een in eigen huis ontwikkelde elektrische aandrijflijn in.
De Swind E Classic Mini heeft een 24 kWh groot accupakket dat stroom levert aan een 109 pk sterke elektromotor. Daarmee moet de kleine EV zo'n 200 kilometer ver kunnen komen. Wie die actieradius niet belangrijk vindt en de Swind E Classic Mini graag op zijn falie geeft, moet hem in 9,2 tellen op een snelheid van 100 km/h kunnen krijgen. De topsnelheid ligt op 130 km/h. Het wagengewicht ligt na de ombouw op 720 kilo en daarmee bedraagt de gewichtstoename door de komst van het accupakket zo'n 80 kilo. Bijkomend voordeel van de elektrische aandrijflijn: de benzinetank is overbodig en wordt verwijderd. Daarmee neemt de bagageruimte van de Mini toe tot 200 liter.
Swindon Powertrain gaat 100 exemplaren bouwen, die minimaal 79.000 pond moeten kosten, omgerekend ruim € 89.000. Voor dat bedrag krijg je wel een rijkere standaarduitrusting dan we van het model gewend zijn. Stoelverwarming, usb-aansluitingen, voor- en achterruitverwarming en vloerverwarming zijn namelijk aanwezig. Wel moet je bijbetalen voor zaken als navigatie, stuurbekrachting, een schuifdak en airco. Prijzig, maar wel érg leuk. Wie deze elektrische Mini toch te klein vindt, moet nog even wachten. Het huidige, onder de vlag van BMW varende Mini komt waarschijnlijk dit jaar nog met een volledig elektrische versie van het huidige model.