Minder opbrengst uit brandstofaccijns
Nog niet op pre-coronaniveau
Je betaalt je misschien blauw aan de pomp, maar de overheid harkt toch echt minder aan brandstofaccijns binnen dan in 2019. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Er is het afgelopen jaar minder aan brandstofaccijns opgehaald dan in het laatste pre-coronajaar, 2019. In dat jaar ging het om €4,6 miljard aan benzineaccijns en €3,9 miljard aan dieselaccijns, vorig jaar was het respectievelijk €4,2 miljard en €3,1 miljard. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De grootste reden dat de inkomsten lager liggen dan toen: de nog altijd niet geheel teruggedraaide accijnsverlaging die in 2022 van kracht ging.
Peter Hein van Mulligen, de hoofdeconoom van het CBS, denkt niet dat een lager aantal gereden kilometers verder bijdraagt aan de lagere opbrengst. Hij denkt dat het brandstofverbruik omlaag is gegaan door een zuiniger wagenpark. "Als we naar de trend kijken, is het waarschijnlijk dat we in aantallen kilometers weer op het niveau van 2019 zaten. Maar we rijden zuiniger, auto's zijn zuiniger in gebruik geworden en er zijn ook hybride en steeds meer elektrische auto's", citeert NU.nl.
Lees ook

Lekker praktisch, niet te groot, maximaal 20K: welke gebruikte stationwagon wordt 't?

Test: gefacelifte Alfa Romeo Tonale is koersvast zonder uit te blinken

Plug-in hybride camper rukt op: de kracht is lekker, verbruik blijft stevig

Joost kocht deze Volvo 66 als experiment maar zijn eerste auto leverde uiteindelijk zelfs geld op
