Miljoenenboete voor autofabrikanten vanwege kartelvorming
'Recyclingkartel'
De Europese Commissie heeft autofabrikanten als BMW, Ford en Volkswagen miljoenenboetes opgelegd. Ook de Europese autobrancheorganisatie ACEA moet betalen. Ze vormden samen een kartel rond de recycling van afgedankte auto's. Het gaat om bijna een half miljard euro aan boetes.
De autofabrikanten en ACEA vonden dat het recyclen van oude voertuigen al winstgevend genoeg was voor de demontagebedrijven. Daarom wilden ze geen extra vergoeding geven. De autobouwers deelden ook met elkaar welke afspraken ze maakten met de demontagebedrijven.
De Europese consument werd daardoor ook benadeeld. Zo probeerden de autobedrijven recyclinginformatie over hun auto's moeilijk beschikbaar te maken. Dat deden ze bijvoorbeeld door niet te promoten hoeveel van een afgedankt voertuig kan worden gerecycled. Kopers konden daardoor minder goed afwegen welke auto duurzamer voor het milieu was. Het voordeel voor de autobouwers was dat ze hun voertuigen door de onderlinge afspraken niet recyclevriendelijker hoefden te maken dan wettelijk vereist was.
Alle bedrijven hebben hun betrokkenheid bij het kartel toegegeven en ingestemd met de boetes die de EC hun heeft opgelegd. Mercedes-Benz ontspringt de dans, omdat deze fabrikant het kartel onthulde. Anders had het Duitse merk een boete van ongeveer 35 miljoen euro moeten betalen. Stellantis, Mitsubishi en Ford krijgen ook een vermindering, omdat ze meewerkten met het onderzoek van de Commissie. Volkswagen betaalt de hoogste boete: ruim 127 miljoen euro.