Microlino 2.0 is opgewaardeerde elektrische 'Isetta'
Gaat deze wel in productie?
Micro Mobility Systems heeft een nieuwe versie van zijn nooit op de markt verschenen Microlino gepresenteerd, een kleine elektrische stadsauto die volgend jaar wél in productie moet gaan.
Een snelle terugblik. Het Zwitserse Micro Mobility Systems liet in 2016 de Microlino zien, een kleine stads-EV waarvan het opvallende koetswerk sterk deed denken aan dat van de Isetta's uit de jaren vijftig. Tecno Meccanica Imola (TMI), nu een onderdeel van het Duitse Artega GmbH, zou de auto gaan bouwen. Helaas werd de samenwerking stopgezet omdat de overeenkomst tussen de bedrijven volgens het German Federal Cartel Office antitrustwetten schond. TMI ging vervolgens zelf met het concept aan de gang en besloot de auto zelf op de markt te brengen, iets dat na een rechtszaak waarin Artega/TMI en Micro Mobility tot een schikking kwamen, resulteerde in de begin dit jaar gepresenteerde Karo-Isetta die Artega gaat bouwen. Nu laat ook Micro Mobility weer van zich horen met een herziene versie van het origineel: de Microlino 2.0.
De aangepaste versie van de in 2016 gepresenteerde Microlino heeft een vernieuwd chassis waarbij de achterwielen verder uit elkaar staan. Micro Mobility Systems belooft verbeterde stabiliteit én een krachtigere en efficiëntere elektromotor, al houdt het bedrijf specifieke gegevens over de aandrijflijn nog even onder de pet. De in 2016 gepresenteerde Microlino (foto 9 en 10) was zo'n 15 pk en 100 Nm sterk. Verder valt natuurlijk het vernieuwde exterieur, met over de gehele breedte van zowel voor- als achterzijde lopende ledbalken, op. De A-stijl is dunner dan voorheen en dat bevordert natuurlijk het zicht rondom. Volgend jaar moet de Microlino 2.0 in de verkoop gaan. Micro Mobility Systems spreekt van een vanafprijs van pak 'm beet € 12.000.