Michelins PAX-band is wat een Scenic en een Veyron samenbindt

Niet meer te krijgen

Michelin PAX banden
Michelin PAX bandenMichelin PAX bandenMichelin PAX bandenMichelin PAX bandenMichelin PAX bandenMichelin PAX bandenMichelin PAX bandenRenault ScénicMichelin PAX bandenMichelin PAX bandenMichelin PAX bandenMichelin PAX bandenMichelin PAX bandenMichelin PAX banden

Wat is de overeenkomst tussen de eerste Renault Scénic, de Bugatti Veyron, de Rolls-Royce Phantom en een Amerikaanse ruimtewagen van Honda? Ja, dat ze allemaal vier wielen hebben. Maar vooral wat er om die vier wielen zit, namelijk de heftig geflopte PAX-banden van Michelin.

De breedte van een band meten we in millimeters, de hoogte als een percentage daarvan en de wielmaat in inches. Daar kun je van alles van vinden, maar het is een wereldwijde standaard die daardoor gewoon goed werkt. In de geschiedenis van autowielen is een paar keer geprobeerd om wat aan deze gouden stelregels van bandenmaten te doen, opvallend vaak door Michelin.

Eén van die pogingen heette PAX en was niet eens bedoeld om eigenwijs te doen over de maatvoering, maar om met een goed alternatief te komen voor bestaande run-flat-banden. Die banden, bedoeld om te kunnen doorrijden na een lekke band, krijgen dat kunstje doorgaans voor elkaar door een extra harde en stevige bandwang die het gewicht van de auto kan dragen als er onverhoopt geen lucht meer in de band zit. Dat heeft echter een nadeel, want je levert doorgaans flink in op comfort omdat die harde bandwang nu eenmaal weinig incasseringsvermogen heeft.

Michelin PAX banden

Een speciaal TPMS-systeem was noodzakelijk, want bij een PAX-band is een lekke band lastiger te spotten.

Michelin dacht dit op te lossen door niet de band, maar een om het wiel gemonteerde ring het gewicht van de auto te laten dragen bij een lekke of te lege band. Dat klinkt natuurlijk mooi, maar leverde wel wat complicaties op. Zo was er speciale apparatuur nodig om de band om dat wiel met die ring te krijgen. Ook was er een speciaal wiel nodig om die ring te kunnen monteren, en op dat punt besloot Michelin dan ook maar dat het beter was om voor de wielmaat over te stappen op het metriek stelsel.

We weten niet of dat komt omdat dat stelsel een Franse uitvinding is, maar wel dat het bijzondere bandenmaten opleverde. PAX-banden konden bijvoorbeeld worden geleverd in de maat 185/620R420, waarbij alle getallen maten in millimeter zijn en alleen het ‘185’ overeenkomt met een reguliere bandenmaat. Het ‘620’ is de doorsnede van de band en het ’420’ die van het wiel/de velg.

Michelin PAX banden

PAX maakt gebruik van een kunststof ring om het wiel.

Van Scénic tot Veyron

Michelin werkte voor de introductie van PAX samen met verschillende autofabrikanten, die voor de PAX-banden speciale wielen ontwikkelde en die op bepaalde modellen af-fabriek leverde. Het aanbod van auto’s waarvoor dit gold, is opmerkelijk divers. In Europa werd PAX in 2002 geïntroduceerd op de Renault Scénic, die de eerder in dit verhaal aangehaalde bandenmaat kreeg. Onze testauto van destijds had ze trouwens ook. Ook Rolls-Royce stapte in het project met de Phantom VII, terwijl niemand minder dan Bugatti in het PAX-systeem de ideale oplossing zag voor de (toen) snelste auto ooit gemaakt, de Veyron.

Renault Scénic

PAX-banden debuteerden in 2002 op de Renault Scénic

Ook Audi, BMW en Mercedes hebben af-fabriek PAX-banden geleverd. In de VS ging ‘PAX’ van start met de Phantom en de Veyron, maar ook daar vond het systeem snel zijn weg naar minder exotische auto’s. Vooral voor ‘Minivans’ werd het als goede oplossing gezien, wat gezien het verdwijnen van de noodzaak voor een ruimtevretend reservewiel niet verwonderlijk is. Honda gebruikte PAX voor de Odyssey en Nissan voor de Quest, maar ook Honda’s luxemerk Acura wist Michelin te vinden.

Michelin PAX banden

'Ik geloof dat ik daar een Honda Oddyssey', met PAX-banden zelfs!

Het bedenken van speciale, niet eerder gebruikte wielmaten lijkt niet al te slim, zeker niet van het bedrijf dat met soortgelijk geproportioneerde TRX-banden in de jaren zeventig en tachtig ook al het deksel op de neus kreeg. Het TRX-project flopte, vooral omdat de ‘metrieke’ wielen voor TRX-banden niet geschikt waren voor banden van andere merken en andersom.

Michelin wilde echter geen tweede keer in die val trappen en gaf aan onder meer Toyo, Pirelli en Goodyear de rechten om ook PAX-banden te gaan maken. Dat deden ze uiteindelijk echter nooit en het resultaat laat zich raden: PAX flopte ook. In 2007 stopte Michelin met de ontwikkeling van PAX-banden, in 2008 werd ook de ondersteuning voor bestaande PAX-rijders gestaakt.

Michelin PAX banden

Zie je een Phantom met deze wielen? Dan heeft hij PAX-banden!

Voor de rijders van bovengenoemde modellen was dat uiteraard een kleine ramp. In de eerste jaren zal het misschien nog wel te doen zijn geweest, maar banden zijn niet eeuwig houdbaar en zonder verse aanwas wordt het vanzelf onmogelijk om nog aan een goed setje banden te komen, laat staan aan bedrijven die ze kunnen monteren. Scenics, Audi’s en Odysseys werden gelukkig ook gewoon op reguliere bandenmaten geleverd, dus daar ligt de oplossing vast voor de hand.

Ook Phantom-rijders kiezen opvallend vaak voor een setje wielen van na de facelift, toen Rolls-Royce eveneens overstapte op traditionele banden(maten). Voor een Veyron ligt dat wat gecompliceerder, maar naar verluidt wil Michelin die banden (maatjes 265/680 R 500 99 voor en 365/710 R 540 108 achter) na achterlating van een passend vijfcijferig bedrag nog wel leveren. Ach, het Veyron-bezit kent vast wel grotere uitdagingen….

Michelin PAX banden

Met dank aan Renault Nederland voor (een deel van) de foto's! Op de foto bovenaan heeft de rode Scénic een (lekke) PAX-band, en de blauwe een reguliere band. 

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.