MGA nieuw leven ingeblazen voor zeventigste verjaardag

Mooi feestje

Frontline MGA
Frontline MGAFrontline MGAFrontline MGAFrontline MGAFrontline MGAFrontline MGAFrontline MGAFrontline MGA

De MGA bestaat dit jaar zeventig jaar en dat viert het Britse Frontline Cars op spectaculaire wijze. Het brengt een restomod uit van de MGA, die het model de hier en daar misschien wel wat nodige modernisering brengt.

Geloof het of niet, maar de toch redelijk tijdloos gelijnde roadster MGA bestaat dit jaar alweer zeventig jaar. In 1955 bracht MG daarmee een behoorlijk moderner ogend vervolg op zijn roadster-bloedlijn, die al vanaf voor de Tweede Wereldoorlog door de T-type werd vertegenwoordigd. De laatste daarvan, de TF, had nog heel duidelijk de kenmerken van een auto die zijn wortels in de jaren 30 had liggen. Je kunt je voorstellen dat de MGA een flinke stap voorwaarts was. Het Britse Frontline Cars (dat ondanks de naam niet in de militaire voertuigen zit) brengt de MGA zelf nu ook weer een stap vooruit.

Net als eerder bij de MGB, blijft Frontline behoorlijk trouw aan de basis. Aan het uiterlijk lees je niet meteen af dat het niet gaat om een origineel gehouden MGA. Het ziet er ondanks de ledkoplampen en het Frontline-logo allemaal nog erg klassiek uit. Dat geldt ook voor het interieur. De digitale kilometerteller en de versnellingspook van de vijfbak zijn de meest in het oog springende nieuwigheden. Een handgeschakelde vijfbak? Jazeker. De écht grote verandering in deze MGA zit onderhuids. In de neus tref je een door Frontline behoorlijk opgefokte van Mazda afkomstige 2.0 of 2.5 (Mazda L-motoren), die respectievelijk 222 pk of 286 vermogen op de been brengen en dat via een vijf- in plaats van vierbak naar de achterwielen sturen. Het is bijzonder dat de auto die ooit (met anderen) het voorbeeld vormde voor de Mazda MX-5 nu zelf Mazda-techniek aan boord heeft.

Frontline MGA

Dit blok lag ooit misschien wel in een MX-5 NC.

De MGA Factory Edition geheten creatie is een stuk sportiever dan het origineel, want met de 2.0 sprint hij al in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt de MGA een topsnelheid van 250 km/h. Het gewicht ligt met 815 kilo nog altijd lekker laag en nieuwe dempers, betere remmerij en een sperdifferentieel zorgen ervoor dat je ook in de bochten heel rap uit de voeten kunt. Hebberig geworden? Het is nog niet helder wat Frontline voor de restomod vraagt. Eerst moet je waarschijnlijk ook nog een MGA als basis aanleveren. Reken maar dat het al met al zomaar de €100.000 voorbijgaat.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.