Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Met de Esprit V8 brak Lotus voor het eerst de regels

De eerste regelbreker

18
Lotus Esprit
  • Jeroen Ekeler
  • Achtergrond
6 augustus 2022 om 14:05
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 30 2022
AutoWeek 30 2022

Je leest het in AutoWeek 30 2022

De nieuwe Lotus Emira is verkrijgbaar met een motor die meer dan vier cilinders telt. Zo’n constructie was ondenkbaar onder regie van oprichter Colin Chapman, van wie alles zo licht mogelijk moest zijn. De Lotus Esprit V8 was in 1996 de eerste Lotus die brak met deze regel.

Vier is in alle redelijkheid genoeg als het om het ­cilinderaantal van auto­motoren gaat. Met drie potjes kom je ook heel ver, maar met vier stuks kan elke denkbare ­automobiel tot ontzagwekkende prestaties komen. In de Formule 1, bijvoorbeeld. En denk aan de Groep B-rallywagens, waarvan de paardjes op een kwaad moment zo hard de stal uitvlogen, dat het een halt moest worden toegeroepen. Tegenwoordig is vier ­sowieso weer de norm. In de ­jaren 90 was dat nog heel ­anders. Denk aan de briljante Saab 9000, die volgens de pers zou ‘schreeuwen om een V6’. Het uiteindelijke GM-blok had niets extra’s te bieden behalve een wat zwoeler stemgeluid. Of neem ­Lotus, dat uitstekend kon gedijen met vierpitters. In de Lotus Esprit Sport 300 bracht de 2.2-unit het bijvoorbeeld tot maar liefst 306 pk en 389 Nm, voldoende om de 1.215 kilo lichte tweezitter aan formidabele prestaties te helpen. Maar ja, tegen een Ferrari kon hij gevoelsmatig nooit op, want ­achterin stuiterden er slechts vier amechtige zuigertjes op en neer. De armoe!

Lotus Esprit

Onzin natuurlijk, maar de Britse fabrikant kon dat idee alleen tussen de oren van het koperspubliek weghalen door een V8 te bouwen. Dat werd een machtige machine, in eigen huis ontwikkeld. Hij kreeg een inhoud van 3,5 liter, 24 kleppen en ­turbokracht, ­waarmee Lotus veel ervaring had. De V8 had er zelfs twee, waarmee hij vorstelijke cijfers op de uitdraaien van de testbank liet noteren: maximaal 507 pk en 450 Nm. Leuk en aardig, maar het mocht niet zo zijn. En dat vanwege een typische tekort­koming van een armlastige ­fabrikant die moet roeien met beschikbare riemen: voor de ­vijfbak uit de Renault Safrane was 354 pk en 400 Nm het ­maximum. Daarmee was de Lotus Esprit hoe dan ook de snelste van alle versies uit de in 1976 ­geïntroduceerde modelreeks. ­Alleen miste hij een lekkere soundtrack; de ontstekingsvolgorde die hoorde bij de ‘vlakke’ krukas liet de V8 klinken als een … viercilinder. Waren we toch maar bar weinig opgeschoten.

  • Houd me op de hoogte over de Lotus Esprit
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Lotus Lotus Esprit Classic Cars & Youngtimers Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Lotus Esprit Turbo SE Highwing | 02-1992 | Inruil welkom!

    Lotus Esprit Turbo SE Highwing | 02-1992 | Inruil welkom!

    • 1992
    • 63.937 km

    € 42.950

    Lotus Esprit V8

    Lotus Esprit V8

    • 1996
    • 85.400 km

    € 72.295

    Lotus Esprit 2.2 Turbo - 215pk - Targa dak -

    Lotus Esprit 2.2 Turbo - 215pk - Targa dak -

    • 1989
    • 147.031 km

    € 22.500

Meer Lotus Esprit occasions

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lotus Esprit specificaties
  • Lotus Esprit occasions
  • Lotus Esprit video's
Advies en informatie
  • Lotus Esprit tests
  • Lotus Esprit gebruikersreviews
  • Lotus Esprit index
PREMIUM
Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Lotus Exige S Roadster - Blits Bezit

Zeg Lotus en de associatie met autosport, minimaal gewicht en Colin Chapman is snel gemaakt....

Lees meer
Test: Lotus Emira

Test: Lotus Emira

19

De Emira is de laatste nieuwe Lotus met verbrandingsmotor. Onze volgende eerste kilometers...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lotus Esprit - Facelift Friday

    Lotus Esprit - Facelift Friday

    25
    • 8 juli 2022
  • Nieuws
    In het wild: Lotus Esprit (1990)

    In het wild: Lotus Esprit (1990)

    34
    • 20 februari 2016
  • Nieuws
    Lotus Esprit weer van de baan

    Lotus Esprit weer van de baan

    17
    • 27 september 2014
  • Nieuws
    Topman Tesla waant zich 007

    Topman Tesla waant zich 007

    25
    • 20 oktober 2013
  • Nieuws
    Lotus Esprit van James Bond  te koop

    Lotus Esprit van James Bond te koop

    11
    • 2 juli 2013
  • Nieuws
    'Toekomst Lotus veilig'

    'Toekomst Lotus veilig'

    21
    • 26 oktober 2012
  • Nieuws
    Ook Lotus Esprit richting ijskast

    Ook Lotus Esprit richting ijskast

    16
    • 3 oktober 2012
Merk
Merk
  • Test: Lotus Emira

    Test: Lotus Emira

    19
    • 25 juli 2022
  • Nieuws
    Wereldkampioen merknamen: de (onder meer) Chrysler Sunbeam

    Wereldkampioen merknamen: de (onder meer)...

    45
    • 24 juli 2022
  • Nieuws
    Lotus Esprit - Facelift Friday

    Lotus Esprit - Facelift Friday

    25
    • 8 juli 2022
  • Nieuws
    Lotus gaat nooit vertoonde klassiekers tóch bouwen

    Lotus gaat nooit vertoonde klassiekers...

    8
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    Lotus Emira GT4: knalhard circuitbeest

    4
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw hoofdstuk in

    Lotus Eletre: elektrische SUV luidt nieuw...

    93
    • 29 maart 2022
  • Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    Lotus Eletre - Eerste Kennismaking

    46
    • 29 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden