Met B-rijbewijs loodzware elektrische auto's en bestelbussen besturen is stapje dichterbij

Randvoorwaarden vastgelegd

Toyota Proace Max

Het lijkt er toch echt op dat je vanaf medio 2025 met een B-rijbewijs achter het stuur mag van voertuigen met een maximale toegestane massa tot 4.250 kilo, op voorwaarde dat ze 'door alternatieve brandstoffen' worden aangedreven. Dat is goed nieuws voor wie een grote elektrische bestelbus overweegt.

Met rijbewijs B mag je volgens de huidige regels géén voertuigen besturen waarbij het wagengewicht gecombineerd met de maximaal toegestane lading boven de 3.500 kilo ligt. Wie achter het stuur van dergelijke zware jongens wil kruipen, moet een C-rijbewijs hebben. Althans, officieel. Er werd een tijdelijke uitzondering gemaakt voor elektrische bestelbussen, een soort gedoogsituatie die per 1 januari dit jaar zou aflopen. Per 1 juli dit jaar zou er daadwerkelijk op worden gehandhaafd, al besloot de politiek later om de tijdelijke vrijstelling voor het C-rijbewijs voor lichte bedrijfswagens tot 4.250 kilo te verlengen tot 1 juli 2025. RAI Vereniging meldt opgetogen dat nieuwe wetgeving die bovenstaande situatie moet oplossen, een stapje dichterbij is.

RAI Vereniging heeft samen met partners als Ecofendex, TLN en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en brancheverenigingen afgesproken om bestuurders van voor het B-rijbewijs te zware voertuigen "aan te bevelen een aanvullende rijopleiding te volgen." Leden van de partijen die het convenant hebben ondertekend zullen volgens RAI Vereniging "bestuurders die gebruik willen maken van de vrijstelling stimuleren een veiligheidscursus te volgen en succesvol af te ronden." In het convenant staan afspraken over het aanbieden van toegankelijke en erkende opleidingen, over de registratie van succesvol afgeronde opleidingen en over het monitoren en naleven van de afspraken.

De huidige gedoogregeling blijft van kracht totdat er nieuwe wetgeving in werking treedt.

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.