Met €12.000 op zoek naar een compacte cross-over
Maar wat zijn eigenlijk de voordelen?
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Naast de traditionele hatchback en pakezel stationwagon is een cross-over tegenwoordig dé auto om te hebben. Noemenswaardige voordelen ten opzichte van die twee heeft zo’n hoog voertuig niet of nauwelijks. Maar het stoere voorkomen, de hogere zit en - in geval van vierwielaandrijving - de terreinvaardigheid zijn voor veel mensen onweerstaanbaar.
Dus ja, iedereen wil er eentje hebben en daarom heeft zo’n beetje elke fabrikant wel een of meerdere in zijn gamma zitten. Om de exploitatiekosten beheersbaar te houden (want die dingen zijn best zwaar), is voor menigeen het B-segment groot genoeg. Al enkele malen hebben we aandacht besteed aan de compacte cross-over, maar toch gaan we nogmaals op pad, ditmaal met 12 mille op zak. We laten drie vertegenwoordigers zien die elk hun liefhebbers moeten aanspreken.
Peugeot 2008 Blue Lion 1.2 PureTech 110 - 2018 - 75.986 kilometer - €11.800
Al voor vraagprijzen vanaf enkele duizenden euro’s staan vele 2008’en te wachten op een nieuwe baas. Omdat deze hoogpotige Peugeot geen smetteloze reputatie geniet, willen wij op zeker gaan en zoeken voor onze 12 mille een zo jong mogelijke occasion met weinig kilometers. Die zijn er met 82, 110 en 130 pk-motoren, waarbij wij voor de middelste krachtbron gaan. Op die manier komen we bij een Kia-dealer deze Peugeot 2008 tegen, waarbij een jaar Bovag-garantie onderdeel is van een uitgebreid afleverpakket à €749.
De 2008 verloochent zijn Franse afkomst niet: bijzondere vormgeving, mooie materialen en behoorlijk wat luxe, zoals onder meer een navigatiesysteem, cruisecontrol, glazen panoramadak, automatisch inklappende buitenspiegels, hill assist, DAB+-radio, led-verlichting en dakrails. Toch is niet alles goud wat er blinkt. Ergonomisch gezien is het dashboard wennen. Het lijkt soms l’art pour l’art - niet voor niets een Franse uitdrukking. Eerdere ervaringen leerden ons dat de binnenafwerking niet altijd even solide is. De 2008 houdt het midden tussen een opgehoogde hatchback en een cross-over, waardoor hij met name achterin net wat minder beenruimte biedt. Ondanks het panoramadak is de hoofdruimte in de RP-696-V (twee ex-eigenaren) daarentegen voldoende. Met standaard 350 liter voldoet de bagageruimte, aan de - aanwezige - trekhaak mag 1.270 kilo geremd.
De 2008 biedt een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit, is lekker lichtvoetig, maar toch zeker en koersvast in de bocht. De besturing is mooi direct en dankzij het kleine hoepeltje kun je de 2008 zowaar sportieve aspiraties toedichten, waarbij je dankzij de goede steun gevende fauteuils netjes op je plek blijft zitten.
Deze occasion rolde vijf jaar na de marktintroductie van de 2008 van de band. Dat zou voldoende moeten zijn om alle kinderziektes achter zich gelaten te hebben. Toch kent de 2008 een wat wankelmoedige reputatie die voor een groot deel aan de motortechniek is toe te schrijven. Een sluitende onderhoudshistorie is daarom een must.
Signalement
Merk Peugeot
Type 2008 Blue Lion 1.2 PureTech 110
Bouwjaar februari 2018
Kilometerstand 75.986
Vraagprijs €11.800
Waar te koop? Kia-dealer Kooijman Houten B.V., Houten
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 1.199 cc, turbo
Max. vermogen 81 kW/110 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 205 Nm bij 1.750 tpm
Bagageruimte 350 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.270 kilo
Gem. verbruik 1:22,7
0-100 km/h 9,9 s
Topsnelheid 191 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Ford Ecosport 1.0 EcoBoost 125pk Trend - 2017 - 52.316 kilometer - €11.950
Een jaartje ouder, maar met minder kilometers is deze Ford EcoSport die bij een onafhankelijk Bovag-garagebedrijf staat. Ford zag vrij laat dat de compacte cross-over een hype werd en om die lucratieve boot niet te missen, haalde het de voornamelijk voor groeigebieden als Brazilië en India gebouwde Ecosport naar Europa, daarbij onze wensen op het gebied van esthetica over het hoofd ziend. Met zijn reservewiel achterop en het wat ongelukkige voorkomen (de EcoSport is vrij lang en hoog, maar tevens smal) bleek een rol in de marge al vrij snel onontkoombaar. Meerdere face-lifts, waarbij onder meer het reservewiel sneuvelde, maar de onhandig/onveilig naar links openende achterdeur bleef, waren het gevolg. Ford was overigens niet de eerste die een dergelijke noodgreep toepaste, want kent u bijvoorbeeld de Braziliaanse Fiat Palio uit de jaren 90 nog?
De NZ-404-L van de derde eigenaar is een occasion die je beter moet leren kennen om hem te waarderen. Het wat oubollige uiterlijk en de op-de-bok-zit ten spijt laat deze vierwieler - Ford indachtig - zich behoorlijk sportief berijden. Dit facelift-model bezit een aangepast onderstel (de koets ligt een centimeter lager plus andere veren, schokbrekers, torsieas en banden) en dat vertaalt zich in een enthousiast bochtgedrag. Ook de besturing is lekker vlezig, het vrolijk ronkende geblazen driepittertje van 1 liter met toch nog 125 pk doet de rest. Afbreuk doen de wat moeizaam schakelende vijfbak en de stoelen die het lichaam best wat meer mogen ‘pakken’. En in het relatief ruime interieur - ook achterin - overtuigen de gebruikte materialen niet allemaal. Helemaal achterin vinden we een vrij bescheiden kofferbak, waarvan de tildrempel prettig laag is.
Beschreven model is instapper Trend. Wat betreft luxe haalt hij bij lange na de 2008 niet, maar voor diegenen die meer wensen, is er onder meer de rijkere Titanium-uitvoering.
Signalement
Merk Ford
Type Ecosport 1.0 EcoBoost 125pk Trend
Bouwjaar mei 2017
Kilometerstand 52.316
Vraagprijs €11.950
Waar te koop? Vakgarage Jongejans, Heemskerk
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo
Max. vermogen 92 kW/125 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 170 Nm bij 1.400 tpm
Bagageruimte 333 l/1.238 l
Max. aanhanger geremd 750 kilo
Gem. verbruik 1:18,9
0-100 km/h 12,7 s
Topsnelheid 180 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Chevrolet Trax 1.4T AWD LT - 2014 - 118.368 kilometer - €11.495
Allemaal leuk en aardig, die voorwielaandrijvers van hierboven, maar wat als je met je compacte cross-over regelmatig van de gebaande paden af moet en vierwielaandrijving een must is? Dan is de spoeling ineens veel dunner. Akkoord, je hebt de 4x4-versies van de Skoda Yeti, maar voor 12 mille zit je dan vast aan een qua kilometerstand behoorlijk ervaren exemplaar uit de tijd waarin TSI’s niet uitblonken in bedrijfszekerheid. Een alternatief is de Chevrolet Trax - het wat stoerdere en onbekendere en daardoor vriendelijker geprijsde - broertje van de Opel Mokka.
Deze Chevrolet Trax is vers geïmporteerd en weliswaar ouder dan bovenstaande twee, maar de kilometerstand valt nog mee. Bovendien gaat hij weg met een jaar Bovag-garantie. Trax en Mokka zijn vrij zwaar gebouwde auto’s - en dan tellen we de 4x4-techniek nog niet eens mee: 1.380 kilo maar liefst. De motor - gekoppeld aan een licht en direct schakelende zesbak - mag dan het krachtigst zijn, hij heeft een behoorlijke kluif aan deze Zuid-Koreaanse Amerikaan. Het verbruik ligt een stuk hoger, terwijl het trekgewicht niet dat van de 2008 passeert.
Van dit trio heeft hij de hoogste exploitatiekosten. Je krijgt daar wel een kloeke occasion voor terug: net als de Ecosport een behoorlijk op-de-bok-gevoel, een prettig stuurgedrag met voldoende feedback én een rustig en volwassen rijgedrag. Want ondanks de combinatie van een relatief hoog zwaartepunt met een verhoudingsgewijs korte wielbasis, ligt de Trax erg stabiel op de weg, ook bij hogere snelheden, terwijl het windgeruis niet storend is. Kortom: een relaxte auto, niet in het minst door het prettige meubilair en het veercomfort. Chevy-traditie is de uitrusting riant en is het materiaalgebruik niet altijd van niveau. Het motorfietsachtige tellerblok is daarvan een voorbeeld: speels, maar ook plastiekerig. Kortom: is 4x4 een must, zet dan de Trax op je shortlist. Is dat niet het geval, dan zijn er wellicht aantrekkelijker alternatieven.
Signalement
Merk Chevrolet
Type Trax 1.4T AWD LT
Bouwjaar juni 2014
Kilometerstand 118.368
Vraagprijs €11.495
Waar te koop? Bosch Car Service Breda, L. Goverde, Breda
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.364 cc, turbo
Max. vermogen 103 kW/140 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 200 Nm bij 1.850 tpm
Bagageruimte 356 l/1.370 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1:15,6
0-100 km/h 9,8 s
Topsnelheid 195 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Met welke compacte cross-over ga jij op pad?
We hebben al diverse malen aandacht besteed aan de compacte cross-over. Van Juke tot Captur en van Duster tot C3 Aircross … Allemaal zijn ze al eens aan bod gekomen in Op Zoek Naar. Ecosport en 2008 nog niet, dus die kregen deze week een plekje. Voor 4x4-fans namen we tevens de Trax van Chevrolet mee die dankzij zijn vierwielaandrijving waarmaakt wat zijn kloeke uiterlijk belooft. Wel tegen dito exploitatiekosten ... Welke cross-over spreekt jou het meest aan?