Mercedes viert 40 jaar 5-cilinder diesel
Tegenwoordig is 80 pk niet overdreven veel – om niet te zeggen: weinig – maar in 1974 was de 240 D 3.0 met dat vermogen gewoon de snelste dieselauto ter wereld. Hoewel dat gegeven evenveel zegt over de toenmalige concurrentie als over de 240 D zelf, geeft het wel aan waar we deze oersterke Benz moeten positioneren. Dieselen was toen écht nog iets voor vrachtwagens, dus een oliestoker die met het verkeer mee wist te komen was hoe dan ook een hele sensatie.
De drie liter grote vijfpitter bezorgde de sedan van 'baureihe' W115 een sprinttijd van 0 naar 100 in 19,9 seconden en een top van 148 km/h. De pers uit die tijd was enthousiast: "dit is de eerste diesel-auto die zich in snel verkeer kan begeven zonder anderen te belemmeren'. Belangrijker dan de cijfers was zijn loopcultuur: de vijfde cilinder maakte het dieselblok volgens Mercedes een stuk beschaafder, en zorgde bovendien natuurlijk voor een lekker typerend geluid.
In totaal zijn er tussen 1974 en 1976 53.690 W115's in de 240D 3.0-uitvoering verkocht.