Mercedes CLS CGI: 15 procent zuiniger

Mercedes-Benz CLS 350 CGI
Mercedes-Benz komt op de markt met de CLS 350 CGI. Die is voorzien van een benzinemotor met een bijzondere brandstofinjectie. Die levert volgens de fabrikant een brandstofbesparing op van maximaal vijftien procent. Toch is er ook 20 pk meer beschikbaar.
Mercedes-Benz komt op de markt met de CLS 350 CGI. Die is voorzien van een benzinemotor met een bijzondere brandstofinjectie. Die levert volgens de fabrikant een brandstofbesparing op van maximaal vijftien procent. Toch is er ook 20 pk meer beschikbaar.
De Mercedes CLS CGI is voorzien van 'Stratified-Charged Gasoline Injection'. Dat betekent dat tijdens elke compressieslag de brandstof met zeer korte pauzes wordt ingespoten. Ook is er een hoog luchtoverschot zodat motor met een optimale verbranding loopt. Deze techniek is niet nieuw, maar het is voor het eerst dat deze techniek bij een motor met hoge prestaties wordt toegepast. Voorheen kon deze injectievorm alleen worden gebruikt bij lage en normale snelheden. Bij Mercedes werkt de techniek nog steeds bij snelheden boven de 120 km/u.
Wanneer met constante snelheden en een vooruitziende blik wordt gereden, claimt Mercedes dat de 350 CGI vijftien procent minder verbruikt dan een normale CLS 350. Bij normale verkeersomstandigheden is dat tien procent.  
Er wordt een gemiddeld verbruik opgegeven van 9,1 liter op 100 km. Bijkomend voordeel van deze motor is dat de CGI 20 pk méér vermogen heeft dan de reguliere 350. Het totaal komt daarmee op 292 pk. De sprint van 0 naar 100 gaat in 6,7 seconden en de topsnelheid is ouderwets begrensd op 250 km/u.
De CLS 350 CGI vervangt in de tweede helft van 2006 in geheel Europa de CLS 350 zoals we die nu kennen.    

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.