Mercedes-Benz vernieuwt Vito, V-klasse én elektrische EQV

Opfrisser voor middelgrote busjes

Mercedes-Benz V-klasse, EQV en Vito
Mercedes-Benz V-klasseMercedes-Benz V-klasseMercedes-Benz EQVMercedes-Benz EQVMercedes-Benz V-klasseMercedes-Benz V-klasseMercedes-Benz V-klasseMercedes-Benz V-klasseMercedes-Benz V-klasseMercedes-Benz V-klasseMercedes-Benz VMercedes-Benz VMercedes-Benz VMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz Vito

Mercedes-Benz heeft de V-klasse, EQV, Vito en eVito nog eens tegen het licht gehouden en met een zowel vanbuiten als vanbinnen opgefrist voorkomen rollen ze straks de fabriekspoorten uit.

Voor de tweede keer gaan de uit 2014 stammende Mercedes-Benz V-klasse en Vito onder het mes. Ook de nieuwere elektrische EQV en eVito worden uiteraard in de vernieuwingsronde meegenomen. De middelgrote busjes van Mercedes komen terug uit de ontwerpstudio met nieuwe, wat forsere grilles die verder naar beneden doorlopen, een gewijzigde voorbumper met wat grotere en rondere sierelementen erin. Op de topversie van de V-klasse, de Exclusive, staat bovenop de neus de Mercedes-ster. Aan de achterkant vallen vooral de achterlichten op, met een iets aangepaste lichtsignatuur en een wat donker voorkomen. Op de V-klasse en EQV zit bovendien een verchroomde strip met daarboven de merknaam uitgeschreven.

Mercedes-Benz Vito

Mercedes-Benz Vito en eVito.

In het interieur van de Mercedes-Benz V-klasse en EQV (dat er een luxer en door een ander dashboard behoorlijk anders uitziet dan dat van de Vito en eVito) tref je voortaan twee 12,3-inch schermen. Eentje voor het instrumentarium en eentje voor het infotainment. In de Vito en eVito meten de nieuwe schermen respectievelijk 5,5 inch en 10,25 inch. Voortaan is voor al deze busjes het MBUX-infotainmentsysteem standaard, dus dat is voor de Vito en eVito een behoorlijke upgrade.

Mercedes-Benz herziet verder de standaarduitrusting wat betreft veiligheids- en assistentiesystemen. Zo hebben de Mercedes-Benz Vito en eVito nu standaard onder meer cruisecontrol, een actieve remassistent, een dodehoekmonitor, een rijstrookassistent en een achteruitrijcamera. Bij de V-klasse en EQV komen daar adaptieve cruisecontrol en een parkeersassistent bij.

Mercedes-Benz Vito

Mercedes-Benz Vito.

Over grote aandrijftechnische wijzigingen rept Mercedes-Benz met geen woord en dus kun je voorzichtig rekenen op dezelfde opties als momenteel. Dat zou betekenen dat je de Mercedes-Benz V-klasse en Vito weer met 2.0 diesels van 239 pk kunt krijgen, de EQV met een 204 pk sterke elektromotor en een actieradius van 355 km en de eVito met een elektromotor van 116 pk en 288 km rijbereik. Overigens werkt Mercedes al aan een geheel nieuwe generatie elektrische bedrijfswagens en personenbusjes op een nieuwe VAN.EA gedoopte basis. In 2026 verschijnen de eerste busjes op dat platform, waarschijnlijk als aflossing van de nu opgefriste modellen.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.