Mercedes-Benz toont elektrische opvolger V-klasse

VAN.EA in zijn meest luxe vorm

Teaser Mercedes-Benz V-klasse

Mercedes-Benz werkt niet alleen aan het elektrische MB.EA-platform voor personenauto’s, maar ook aan een elektrische basis voor bedrijfswagens en grote personenbussen. Die basis heet VAN.EA en de eerste auto op die basis krijgen we nu vast te zien.

Het ‘van’ in VAN.EA staat natuurlijk voor 'van', oftewel busje. Het EA is bijna even simpel: ‘Electric Architecture’. Dat is precies wat het is: een technische basis voor allerlei busjes-achtige voertuigen. Zo’n platform moet dus berekend zijn op grote koetswerken en vooral hoge gewichten, want ook een Sprinter-achtige is onderdeel van de plannen. Daarnaast komen er afgaande op een eerdere presentatie nog minstens twee modellen op dit platform: een opvolger van de Vito en een opvolger van de V-klasse. Inderdaad, dat zijn er twee. Nu is de V-klasse nog een versie van de Vito, maar in de toekomst verwachten we twee verschillende modellen met twee duidelijk afwijkende koetswerken. Die ruimte biedt dit platform ook, zegt Mercedes, en zo kan het merk zijn klanten in beide segmenten nog beter van dienst zijn.

Mercedes-Benz Van.EA platform modellen presentatie busjes

Sprinter, Vito en V-klasse, allemaal krijgen ze een separate opvolger op VAN.EA-basis.

Geen EQV

Met name het segment van de luxe personenbus is belangrijk, omdat Mercedes in Europa bijna een monopolie heeft op VIP-shuttles en soortgelijke ruimtereuzen. De V-klasse is niet meer weg te denken rond vliegvelden, hotels en conferentiecentra, waarbij de elektrische EQV een steeds grotere rol speelt. De Vito waarop deze V-klasse gebaseerd is, is echter alweer tien jaar onder ons. Dat is de auto aan te zien, dus is het niet gek dat Mercedes werk maakt van de geheel nieuwe generatie. Vandaag toont Mercedes een eerste beeld van een concept-car die in 2025 wordt onthuld als voorbode van de nieuwe V-klasse, die vervolgens in 2026 moet verschijnen. Die auto kwam trouwens ook al eens in gecamoufleerde vorm voorbij.

De huidige Mercedes-Benz EQV

We zeggen bewust ‘V-klasse’ en niet ‘EQV’, want de EQ-namen lijkt Mercedes grotendeels vaarwel te zeggen. Het uiterlijk van de ‘showcar’ oogt wat gestroomlijnder dan dat van de huidige V-klasse/EQV, maar is afgaande op dit beperkte beeld niet revolutionair anders. Net als bij het huidige model zit er voor het voorportier nog een extra zijruit en ook straks staat de voorruit onder nagenoeg dezelfde hoek als de motorkap. De keuze voor een aparte personenauto naast een bestelbus, geeft Mercedes wel de mogelijkheid om die personenbus wat gestroomlijnder te maken. Met het binnenladen van pallets hoeft men in het geval van de V-klasse immers geen rekening te houden, dus we rekenen op een wat meer koets, een lage Cw-waarde en dus ook een relatief laag verbruik.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.