Mercedes-Benz GLA of B-klasse, welke is gebruikt de slimste keuze?
Hoog zitten
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Mercedes-Benz heeft zelf ook door dat ze heel veel modellen in heel veel overlappende segmenten hebben. In de toekomst zal dit veranderen, maar tot die tijd heb je als potentiële Benzrijder flink wat te verhapstukken. We vergelijken occasionprijzen van de GLA SUV en B-Klasse MPV om te ontdekken wat gebruikt de beste deal is.
Met de B-klasse sloot Mercedes-Benz in 2005 aan bij de MPV-trend. Toen de compacte SUV in schwung raakte sloot in 2014 de GLA aan. De B-klasse was op dat moment al halverwege zijn tweede generatie. Beide modellen delen hun techniek met de A-klasse en zijn ook wat betreft basismaten behoorlijk vergelijkbaar. Wel heeft de MPV meer binnenruimte, die bij de SUV is ingeruild voor bodemspeling. De eerste generatie GLA en B waren met hun uiterlijk al aan elkaar verwant, maar bij de tweede generaties heb je wel een heel scherp brilletje nodig om het verschil te zien.
GLA en B-klasse vanaf 2014
Zoals gezegd maakten we in 2014 kennis met de eerste GLA’s, die dus al elf jaar oud kunnen zijn. Om de vergelijking redelijk te houden beginnen we onze occasionzoektocht in dat jaar. De criteria zijn inmiddels bekend: we kijken twee jaar verder en rijden er met maximaal 150.000 kilometer graag fris bij. Het aanbod is evenredig verdeeld: van beide typen vinden we bijna 90 exemplaren.
Meteen valt op dat je al voor €10.000 in een B-klasse volgens onze eisen stapt. En wat nog sterker opvalt: de voordeligste exemplaren zijn voorzien van een elektrische aandrijflijn. Voor tien mille mag die al mee naar huis, wat ook geldt voor dit dieseltje. Een B180 met benzinemotor is aanzienlijk prijziger, voor minder dan €12.250 vind je ze niet. In ieder geval niet met de door ons gewenste kilometerstand. Wil je een wat ruimere keuze, dan moet er nog zo’n €1.500 bij.
Het maakt de B-jlasse duidelijk voordeliger dan de wat hippere GLA, waarvan je er maar een paar onder de 15 mille vindt. De goedkoopste GLA 200 met benzinemotor moet precies €14.999,- opbrengen en prijzen lopen al snel op tot boven de €18.000.
Nieuwe B-klasse zorgt niet voor opschudding
In 2018 lost Mercedes-Benz de B-klasse af, de GLA moet nog twee jaar wachten. Je zou verwachten dat deze vernieuwingsslag de B-klasse op voorsprong zet, maar niet is minder waar. Kijken we naar modellen tussen 2018 en 2020, opnieuw met maximaal 150.000 kilometer, dan mag de nieuwe B-klasse opnieuw als eerste mee. De goedkoopste is een B160 uit 2019, die wordt aangeboden voor €18.950 en staat nog keurig onder de ton in kilometers. Ook een tweede exemplaar mag voor deze prijs weg, met slechts 60.109 kilometer op de teller.
De GLA werd in 2017 gefacelift, maar dat kan niet verhullen dat hij achterloopt op de B-klasse. In de prijzen zien we daar niets van terug, want een GLA 180 uit 2018, met 71.598 kilometer, moet nog altijd een lieve €20.750 opleveren. Pas rond de €23.000 krijg je een ruimere keuze uit beide modellen, al valt op dat veel B-klasses nieuwer zijn dan een in prijs en kilometerstand vergelijkbare GLA.
Vanaf 2020 komt nieuwe GLA
Inmiddels is de eerste generatie GLA een oudje, dus de in 2020 gepresenteerde vervanging is best welkom. Zo welkom zelfs dat je voor een ‘nieuwe’ GLA een serieus bedrag moet neertellen. Binnen onze zoekcriteria is de goedkoopste een plug-in hybride GLA 250 uit 2021, met 107.753 kilometer op de teller. Die moet nog €31.950,- kosten. Voor precies dat bedrag kun je ook een B-klasse met dezelfde aandrijflijn kopen. Die is dan wel als AMG-line uitgevoerd, een jaar jonger en heeft slechts 88.707 kilometer gereden.
Pas bij prijzen vanaf 35 mille wisselen GLA en B-klasse elkaar in het aanbod af, waarbij gelijk geprijsde MPV’s doorgaans wel jonger zijn en/of minder gereden hebben dan de compacte SUV. Geef je niet om het imago van zo’n opgehoogd exemplaar, maar wil je gewoon een praktische compacte Mercedes? Dan kun je niet om de B-klasse heen.