Mercedes-Benz G-klasse vernieuwd: elektrischer dan ooit

Altijd mild-hybride kracht

Mercedes-Benz G-klasse
Mercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasseMercedes-Benz G-klasse

De Mercedes-Benz G-klasse werd zes jaar geleden voor het eerst in zijn bestaan geheel vernieuwd. Zover gaat het nu zeer zeker niet, maar toch zijn er enkele opvallende veranderingen voor de 'Geländewagen'.

Voordat je driftig alle foto's van de Mercedes-Benz G-klasse gaat bestuderen wat er nieuw is: dat valt best mee. Mercedes spreekt onder meer over gewijzigde grilles en bumpers, maar de veranderingen zijn subtiel. Het moet bijdragen aan een wat lagere luchtweerstand voor de nog immer hoekige G-klasse. In het interieur tref je voortaan onder meer extra sfeerverlichting en Mercedes' nieuwste MBUX-infotainment op een 12,3 inch touchscreen, ook is de geluidsdemping verbeterd.

Motorisch zijn er fundamentelere veranderingen. De Mercedes-Benz G-klasse krijgt namelijk voor het eerst mild-hybride kracht en ook meteen bij alle versies. Er is om te beginnen weer een G500. Die heeft een 449 pk sterke 3.0 zes-in-lijn met een reguliere turbo en een elektrisch aangestuurde compressor, die bijval krijgt van een 48V starter-generator die nog eens 20 pk vermogen kan leveren. De Mercedes-AMG G63 heeft dus voortaan ook mild-hybride aandrijving. Nog altijd is de 4.0 biturbo V8 het kloppend hart, maar die in de basis 585 pk sterke krachtbron krijgt eveneens bijval van een starter-generator die 20 pk vermogen kan leveren. Daarmee speert de G63 in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/h, toch weer nipt sneller dan voorheen. Ook nieuw: de Mercedes-AMG G63 is voortaan leverbaar met AMG Ride Control, de actieve ophanging die we al kennen van andere AMG's en die onder meer overhellen in bochten tegengaat. We kunnen ons zo voorstellen dat dat in de G63 best een verschil kan maken. Ten slotte is er ook nog een dieselversie van de G-klasse, de G450d, die 367 pk (+20 pk met start-generator) sterk is.

De mild-hybride kracht levert logischerwijs een wat lagere bpm op en de Nederlandse prijzen van de Mercedes-Benz G-klasse pakken straks daarom waarschijnlijk wat gunstiger uit. Het is alleen nog even afwachten hoe precies. Meer elektrisch nieuws voor de G-klasse zit er overigens ook in het vat: later gaat het doek van de eerste volledig elektrische G-klasse. Mogelijk dit jaar nog.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.