Mercedes-Benz EQS: ster op de neus en ruim 800 kilometer bereik
De ster is terug
Mercedes-Benz voert een vrij ingrijpende reeks aanpassingen door op zijn elektrische vlaggenschip: de EQS. De elektrische Mercedes-Benz EQS krijgt een vernieuwde voorzijde mét ster bovenop de snuit, maar wordt ook op techniek vlak behoorlijk onder handen genomen.
De Mercedes-Benz EQS is binnen de Mercedes-familie het elektrische equivalent van de S-klasse. De lel van een elektrische liftback werd drie jaar geleden gepresenteerd en wordt nu op tal van vlakken vernieuwd. Je herkent de vernieuwde EQS vooral aan de voorzijde. Het dichte paneel tussen de koplampen leek slechts bij de AMG-versies enigszins op een traditionele grille. De overige varianten moesten het daar vooral met een al dan niet met een sterretjespatroon versierd zwart paneel doen. De vernieuwde Mercedes-Benz EQS krijgt afhankelijk van de uitvoering (Electric Art Line) een nieuw paneel met daarin horizontale spijlen én een verticale. Het resultaat is dat de EQS met zijn uiterlijk dichter tegen de S-klasse aan kruipt. Minstens zo opvallend: bovenop de voorklep treffen we net als voorheen weer een Mercedes-ster aan, al is die ditmaal weer op een voetstuk gezet. Het mag kennelijk weer. De EQS-koets is daarmee minder 'EQ', wat in lijn lijkt met de geruchten dat Mercedes-Benz op termijn van het EQ-label wil afstappen.
Ook op technisch vlak zijn er aanpassingen. Zo verruilt de EQS 450 4Matic zijn 108,4-kWh accu voor een exemplaar met een capaciteit van 118 kWh. Het gevolg: de actieradius groeit naar 782 kilometer, een toename van 65 kilometer. De Mercedes-Benz EQS 450+ reikt zelfs tot 803 kilometer. Daarbij voegt Mercedes-Benz een nieuwe versie met een wat meer bescheiden motor toe aan het leveringsgamma: de EQS 350.
Daarnaast is het maximum trekgewicht van de EQS én kleine broer EQE is van 750 kilo verhoogd naar maar liefst 1.700 kilo. Verder voegt Mercedes-Benz een functie toe die het remsysteem van de auto onderhoudt door van tijd tot tijd de remblokken tegen de remschijven te drukken. Dit omdat je tijdens het rijden met een EV door recuperatie de remschijven minder vaak aanspreekt.
Kleiner nieuws hebben we ook. Zo hebben de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem in de B-stijlen nu een rand van gegalvaniseerd chroom en hebben de kussens achterin een biesje van nappaleder gekregen. Jawel. Mercedes-Benz voegt verder een nieuwe voetensteun voor de passagier rechtsachter toe, maar dan enkel als je een EQS aanschaft met het optionele comfortpakket dat onder meer executivestoelen behelst. Daar horen tevens een naar voren neerklapbare bijrijdersstoel én een tot 38 graden verstelbare achterbankleuning bij. Nieuw voor de Europese markt: de EQS kan in ons werelddeel voortaan automatisch van rijstrook wisselen.
De vernieuwde Mercedes-Benz EQS is vanaf eind april te bestellen. Wat blijkt: de prijzen blijven ongewijzigd, hoewel de standaarduitrusting is toegenomen.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz EQS SUV 450 4MATIC Luxury Line | Premium Pakket | Rijassistentiepakket Plus | Trekhaak
- 2025
- 1 km

Mercedes-Benz EQS SUV 450 4MATIC AMG Line | Premium Plus | Trekhaak | Night Pack 450+ AMG Line 108 kWh
- 2025
- 5 km

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC AMG 108 kWh|Pano|Burmester|Massage|4-wiel besturing|Head-Up|Luchtvering|Memory|360Camera|NL-Auto
- 2022
- 49.647 km