Mercedes-Benz EQC 4x4² is heel avontuurlijk

G-receptuur

Mercedes-Benz EQC 4x4²
Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²Mercedes-Benz EQC 4x4²

Mercedes-Benz heeft een wel heel opvallend studiemodel gepresenteerd. We hebben het over de EQC 4x4², een heftig uitgedoste versie van de elektrische SUV waarvoor geen berg te hoog lijkt.

Mercedes-Benz presenteerde vijf jaar geleden de ronduit bizarre G 500 4x4², een opgehoogde en uitgebouwde variant van de vorige G-klasse. Ook van de actuele G-klasse komt zo'n 4x4²-variant, maar die hoekige offroadkoning is niet de enige SUV waarover Das Haus zijn 4x4²-kruidenmix wil uitstorten. Het merk laat vandaag de EQC 4x4² zien, een op vergelijkbare wijze als de G 4x4² uitgedoste variant van de elektrische EQC.

Mercedes-Benz zegt met de EQC 4x4² de grenzen van de EQC op te willen zoeken. Daar lijkt afgaande op deze foto's geen woord aan gelogen. De one-off staat stukken hoger op zijn poten dan de gewone EQC. De bodemspeling bedraagt namelijk geen 14 centimeter, maar maar liefst 29,3 centimeter. Daarmee is de bodemvrijheid zelfs bijna zes centimeter groter dan die van de standaard G-klasse. De EQC 4x4² moet zonder problemen door 40 centimeter diep water kunnen ploeteren. Net als de G 4x4² heeft de EQC 4x4² portaalassen. Dat betekent dat de aandrijfas niet in dezelfde lijn loopt als de wielnaaf, maar er in dit geval een stuk boven is geplaatst. De EQC 4x4² heeft een aanrijhoek van 31,8 graden voor en een afrijhoek van 33 graden achter. Het gevaarte heeft daarnaast ook nog eens speciaal offroadrubber om zijn 20-inch lichtmetalen wielen. Om de technische aanpassingen onder de auto ook de nodige speelruimte te geven, heeft Mercedes-Benz de wielkasten fors uitgebouwd.

Of de EQC 4x4² in productie gaat? Het lijkt ons sterk. Echter ... dat dachten we ook in 2018 toen Mercedes-Benz de G 4x4² toonde, daarvan kwam enkele maanden na zijn onthulling gewoon een productieversie. Zeg dus nooit nooit!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.