Mercedes-Benz CLE - Back to Basics

Standaard AMG Line, maar in Duitsland niet

Back to Basics Mercedes CLE
Back to Basics Mercedes CLEBack to Basics Mercedes CLEBack to Basics Mercedes CLEBack to Basics Mercedes CLEBack to Basics Mercedes CLEBack to Basics Mercedes CLEMercedes-Benz CLE back to basicsMercedes-Benz CLE back to basics

Met de Mercedes CLE kregen we onlangs weer eens een geheel nieuwe, onvervalste coupé voorgeschoteld. Voor het voorrecht van eigenaarschap ben je in Nederland minimaal 70 mille kwijt, maar dan heb je ook wat. Of valt dat tegen?

Mercedes-Benz CLE 200 AMG Line – €69.763

Wie voor de basisprijs een Mercedes-Benz CLE bestelt, krijgt in elk geval meteen een dik ogend exemplaar. In Nederland wordt de auto namelijk standaard afgeleverd in AMG Line-trim, wat behalve een sportievere voor- en achterbumper ook 19-inch multispaaks lichtmetaal oplevert. Niet gek. Wel gek: ‘privacy glass’, dus donker glas voor achterste (zij)ruiten, is ook standaard. In de configurator is er een knop om dat zonder meerprijs ongedaan te maken, maar op de prijslijst ontbreekt die optie en in de praktijk weigert ook de configurator deze voor ondergetekende toch wel belangrijke stap. De zijruiten zijn wel standaard voorzien van een fraaie constrasterende omlijsting in gepolijst aluminium.

 

Back to Basics Mercedes CLE

Mercedes-Benz CLE 200 met AMG Line (standaard in Nederland).

Back to Basics Mercedes CLE

Mercedes-Benz CLE Avantgarde (de basisversie in Duitsland).

Back to Basics Mercedes CLE

Mercedes-Benz CLE 200 met AMG Line (standaard in Nederland).

Back to Basics Mercedes CLE

Mercedes-Benz CLE Avantgarde (de basisversie in Duitsland).

In Duitsland is de CLE overigens wél leverbaar zonder AMG-pakket. Voor de gelegenheid hebben we de afbeeldingen daarvan even bijgevoegd, maar zo zullen we de CLE dus zelden zien in Nederland. In beide landen is de basismotorisering de CLE 200, een 204 pk sterke benzineversie met (uiteraard) een automaat, die in 7,3 tellen van 0 naar 100 sprint.

Opvallend, maar niet uniek voor de CLE, is dat het panoramadak zich altijd aftekent in het dak. Ook wie deze optie niet bestelt, krijgt een opvallende ‘naad’ in het dak, omdat de glasplaat dan simpelweg wordt vervangen door een stalen afdekplaat. Deze ietwat goedkope en weinig fraaie oplossing vinden we ook op onder meer de C-klasse sedan terug.

Zwart, grijs, zilver of blauw

Contrasterend? Jazeker, want de CLE is in basis uitgevoerd in zwart. Het goede nieuws is echter dat er wat te kiezen valt voor wie geen extra geld wil uitgeven, want ook het wat onbestemde Grafietgrijs, het fraaie Spectraalblauw en het stemmige Hightechzilver zijn zonder meerprijs te selecteren.

Het interieur van de basis-CLE is altijd zwart, maar toch valt er ook hier wat te kiezen. Behalve het standaard suède-achtige ‘microvezel’ kun je namelijk ook kiezen voor zwart kunstleer. Jawel: zonder meerprijs. Bruin of beige kan ook en kost een opvallend bescheiden €182 extra. Dat hoeft dus geen dealbreaker te zijn. Kies voor beige in combinatie met een spectraalblauw exterieur en er staat een zeer stijlvol uitgevoerde CLE die nog altijd minder dan 70 mille kost.

Mercedes-Benz CLE back to basics

Maar… is die CLE dan ook écht goed uitgevoerd? Eigenlijk wel. Mercedes voorziet elke CLE van een 11,9-inch touchscreen met onder meer navigatie, automatische klimaatregeling met twee zones, volledige ledverlichting, een automatische gordel-aanreiker (!), een draadloze telefoonlader, elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen en zittingverlenger en stoelverwarming. De grootste ‘missers’ zijn wat ons betreft ‘keyless entry’ en adaptieve cruisecontrol, waarvoor Mercedes extra geld vraagt.

Ondanks de prima standaarduitrusting is er uiteraard alle gelegenheid om je CLE 200 duurder te maken. Zo kan er worden gekozen  voor matrix-ledkoplampen, duurdere bekledingsoorten, fijnere stoelen, dat panoramadak, mooiere sierpanelen, stoelventilatie, uitgebreidere sfeerverlichting en een Burmester-audiosysteem. Dat kán wel, maar het hóeft eigenlijk niet.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.