'Mercedes-AMG verruilt viercilinder voor zescilinder of V8'

Upsizing

Mercedes-AMG C 63 S E Performance

Mercedes-AMG komt terug op de viercilinder plug-in hybride aandrijflijnen die het in meerdere modellen levert. In de toekomst blijft het bij grotere motoren.

Het hangt al een tijdje in de lucht, maar nu heeft Autocar van een 'hooggeplaatste ingewijde' begrepen dat de vierpitter het veld ruimt bij Mercedes-AMG. Niet meteen, maar de motor wordt geleidelijk uitgefaseerd en nieuwe brandstofmodellen van Mercedes-AMG krijgen een zescilinder of een V8. In het geval van de zescilinder gaat het  in de basis om de zes-in-lijn die nu ook al wordt gebruikt, bij de V8 zou het specifiek gaan om een nieuw ontwikkelde krachtbron met een platte krukas. Waarschijnlijk blijft die wel voorbehouden aan Mercedes-AMG's meest heftige en exclusieve creaties en moet de zes-in-lijn straks het gros van de modellen van kracht voorzien.

De meest voor de hand liggende reden om terug te gaan naar enkel grote motoren is dat de viercilinders niet zo aanslaan bij de doelgroep van Mercedes-AMG. De ingewijde geeft aan dat Mercedes-AMG nu erkent dat het op dat gebied geen succes is. Een tweede reden is dat uitgerekend die relatief kleine motor lastig op de Euro 7-uitstooteisen aan te passen zou zijn. In die zin is er dus ook nog een kostentechnisch argument voor Mercedes-AMG om er niet mee door te gaan. Overigens blijft elektrificatie wel een belangrijke rol spelen, ook bij de zes- en achtcilinders. Het worden straks allemaal (mild) hybride of elektrische aandrijflijnen bij Mercedes-AMG

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.