Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic+: 612 pk uit dikke V8
De sterkste met enkel een benzinemotor
De Mercedes-AMG GT Coupé heeft een GT 63 S E Performance geheten plug-in hybride versie die het tot een systeemvermogen van 816 pk schopt. Behoefte aan een AMG GT Coupé, maar vind je de 2.100 kilo die die topversie weegt te gortig? Dan is dit the next best thing. Maak kennis met de Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic.
Wie heeft besloten bij Mercedes-Benz te gaan winkelen voor een Mercedes-AMG GT Coupé, moet er maar even goed voor gaan zitten. Er zijn immers heel wat motorversies om uit te kiezen. De coupé is er als GT 43 met een 421 pk sterke viercilinder en er zijn maar liefst drie motorversies met een 4.0 V8. Het V8-feest begint bij de 467 pk krachtige GT 55 en daarboven staat de 585 pk krachtige GT 63 4Matic. De absolute topversie is de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. In die versie levert de 4.0 V8 met 612 pk meer vermogen dan in elke andere Mercedes-AMG GT en die achtcilinder wordt ook nog eens ondersteund door een 204 pk sterke elektromotor. Die plug-in hybride topversie legt door zijn elektro-hardware bijna 2.100 kilo in de schaal en is dus niet alleen de sterkste, maar ook de zwaarste Mercedes-AMG GT die er is. De Duitsers trekken nu het doek van de Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic. Die krijgt dezelfde 612 pk sterke 4.0 V8 als de plug-in hybride topper, maar ontbeert het plug-in hybride deel van diens aandrijflijn!
Mercedes-Benz AMG GT 63 Pro 4Matic.
De Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic is dus de sterkste versie van de GT Coupé met enkel een benzinemotor. De 612 pk en 850 Nm sterke 4.0 V8 is gekoppeld aan een AMG Speedshift 9G-automaat. Die combinatie helpt de coupé in slechts 3,2 seconden aan een snelheid van 100 km/h. Die 0-100-sprint is gelijk aan die van de GT 63 S met 576 pk. De 200 km/h staat wél eerder op de klok: in 10,9 in plaats van 11,4 seconden. Z'n topsnelheid: 317 km/h. De AMG GT 63 Pro 4Matic heeft net als elke AMG GT met V8 vierwielaandrijving, maar is meer dan slechts een GT 63 S met een sterkere krachtcentrale.
De Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic heeft in de voorste wielkasten koelradiatoren gekregen om de aandrijflijn extra te kunnen koelen tijdens stevig beukwerk op het circuit. Ook worden differentiëlen voor en achter én de tussenbak actief gekoeld. Ook aangepast: de luchtgeleiders aan de bodemplaat en zelfs de vorm van de kappen op de remklauwen zijn aangepast om de koeling te verbeteren. Mercedes-AMG heeft verder het spoilerwerk rondom aangepast waardoor de auto op hoge snelheid stabieler moet zijn. Zo is de lift op de vooras op hoge snelheid met meer dan 30 kilo teruggebracht. Op topsnelheid is de neerwaartse druk op de achteras zo'n 15 kilo hoger dan bij de AMG GT 63 S zonder Pro-toevoeging.
Mercedes-Benz AMG GT.
De GT 63 Pro staat op 21-inch lichtmetalen wielen waar racebanden omheen zijn gevouwen. Keramische remmerij? Van de partij. Sterker nog, deze nieuwe versie heeft de grootste keramische remschijven die Mercedes-AMG op de planken heeft liggen. Het remsysteem is lichter dan dat van de GT 63 S en dankzij de speciale remblokken - onder meer met titanium - treedt er na intensief remmen minder remkrachtverlies (fading) op.
Nederlandse prijzen zijn er nog niet.