Mercedes-AMG E53 is al sterker dan de vorige E63
Plug-in hybride krachtpatser
De Mercedes-Benz E-klasse krijgt uitbreiding in de top. Dit is de Mercedes-AMG E53, de voorlopige topversie tot de E63 verschijnt. Hij heeft weliswaar twee cilinders minder, maar is al sterker dan de vorige E63.
De nog behoorlijk verse Mercedes-Benz E-klasse is inmiddels met tal van verschillende aandrijflijnen verkrijgbaar, maar het wachten was nog op eentje van Mercedes-AMG. Dat wachten wordt nu beloond, want hier is de Mercedes-AMG E53. Die overtreft toch maar mooi al de vorige E63 (zonder S) qua vermogen. Die kwam met zijn V8 tot 571 pk, de gloednieuwe E53 schopt het met een 3.0 zes-in-lijn tot 585 pk en tijdelijk kun je zelfs over 612 pk aan vermogen beschikken.
Eerlijk is eerlijk; dat doet de zespitter niet alleen. De benzinemotor levert tot 449 pk. Net als eerder de C63 krijgt ook deze Mercedes-AMG krijgt een plug-in hybride aandrijflijn. De verbrandingsmotor krijgt bijval van een in dit geval 163 pk sterke elektromotor. Het systeemkoppel komt uit op 750 Nm, dat is precies gelijk aan dat van de E63 van de vorige generatie. De boel schuift dus weer wat op, op de vermogensladder. Reken maar dat de nieuwe E63 echt beresterk wordt.
Mercedes-AMG E53 Estate.
Goed, terug naar de E53. Die speert dankzij zijn enorme vermogen en 4Matic+-vierwielaandrijving in 3,8 seconden (3,9 bij de Estate) van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid ligt op 280 km/h (275 km/h bij de Estate). Niet alleen zorgt de plug-in hybride aandrijflijn voor een hoop vermogen en snelheid, ook kun je er tot zo'n 100 kilometer volledig elektrisch mee rijden. Dat doet hij dankzij de accu met ruim 21 kWh nettocapaciteit. Bijladen kan met maximaal 60 kW met een optionele snellaadmogelijkheid. Standaard gaat het laden met 11 kW. Door de plug-in hybride aandrijflijn ligt het wagengewicht tamelijk hoog, maar daarover zwijgt Mercedes-AMG verstandig nog in alle talen. Adaptieve demping met AMG Ride Control, actieve achterasbesturing en een AMG-sportremsysteem moeten hem ondanks zijn gewicht nog goed handelbaar houden in de bochten.
Je herkent de Mercedes-AMG E53 onder meer aan zijn grille met verlichte verticale lamellen erin, de bredere voorschermen voor de grotere spoorbreedte aan de voorkant, extra luchtinlaten, sideskirts en uiteraard een dikke achterbumper met diffuser. In die laatste huizen vier ronde uitlaateinden. Standaard staat de E53 op 19-inch lichtmetaal, optioneel is 20 of zelfs 21 inch leverbaar. In het interieur tref je elektrisch verstelbare sportstoelen met lederlook en houd je als bestuurder een met nappaleer bekleed AMG Performance-stuurwiel vast.
Tegen meerprijs is het Superscreen van de partij, waarmee het overgrote deel van het dashboard uit beeldscherm bestaat. Eveneens na bijbetaling zijn onder meer AMG Performance-voorstoelen, grotere remmen met rood gelakte remklauwen, een elektronisch geregeld sperdifferentieel en dynamische motorsteunen verkrijgbaar. Prijzen van de Mercedes-AMG E53 zijn er nog niet.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz Estate 300e AMG Pano-dak Burmester Leder Trekhaak
- 2022
- 120.662 km

Mercedes-Benz E 200 Estate Business Solution AMG Sport Edition | Comand Online | Burmester Audio | Sfeerverlichting | Memory | Stoelverwarming | LED | 360° Camera | Trekhaak | Parktronic
- 2020
- 66.698 km

Mercedes-Benz E 300 e 4MATIC AMG Line Advanced Plus | Pano
- 2024
- 14.695 km